1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. vienti

Metsämarjoja meni vientiin 12,4 miljoonaa kiloa – viennin arvo 30 miljoonaa euroa

Puolukkaa ja mustikkaa vietiin sekä pakasteena että tuoreena. Kiina ostaa paljon.

vienti
Mustikoita syysmetsässä.
Vielä on mustikoita poimittavana.Aki Jalava

Metsämarjoja meni Suomesta vientiin viime vuonna 12,4 miljoonaa kiloa. Viennin arvo oli noin 29,2 miljoonaa euroa, selviää Arktiset Aromit ry:n selvityksestä. Metsämarjojen vienti on tällä vuosikymmenellä ollut kasvussa.

Puolukkaa vietiin jäädytettynä noin 5,5 miljoonaa kiloa arvoltaan 10,7 miljoonaa euroa. Viennin kohdemaista Ruotsi on ohittanut perinteisesti ykkössijaa pitäneen Saksan. Ruotsiin jäädytettyä puolukkaa vietiin yli 3,5 miljoonaa kiloa, Saksan viennin jäädessä runsaaseen 1,1 miljoonaan kiloon. Pakastettua puolukkaa viedään kahteenkymmeneen eri maahan.

Tuoreena puolukkaa vietiin yli 1,6 miljoonaa arvoltaan 2,5 miljoonaa euroa. Tuoretta puolukkaa vietiin Ruotsiin 1,6 miljoonaa kiloa ja jonkin verran Norjaan. Ruotsin osuus puolukan vientimaana on noussut rajusti 2000 -luvulla. Marja menee osaksi ruotsalaiselle teollisuudelle jalostettavaksi, ja ruotsalaisyritykset hoitavat lopputuotteiden viennin maailman eri maihin. Esimerkiksi IKEA:n tavaratalot käyttävät ja myyvät globaalisti paljon puolukkahilloa ja puolukkatuotteita.

Mustikkaa Kiinaan

Pakastettua mustikkaa vietiin maasta 5,2 miljoonaa kiloa, 15,2 miljoonan euron arvosta. Tärkein viennin kohdemaa oli Kiina. Sinne mustikasta päätyi 2,3 miljoonaa kiloa, arvoltaan noin kahdeksan miljoonaa euroa. Ruotsi on noussut myös pakastetun mustikan viennissä toiselle sijalle. Sinne mustikkaa vietiin 2,7 miljoonaa kiloa lähes 6,5 miljoonan euron arvosta.

Tuoreena mustikkaa vietiin pääosin Ruotsiin yli 0,4 miljoona kiloa 0,8 miljoonan euron arvosta. Mustikan vientimaita oli kymmenkunta.

Metsämarjojen vienti jalostamattomana on lisääntynyt erityisesti Ruotsiin. Sieltä osa marjoista päätyy pidemmälle jalostettuina tuotteina kansainvälisille markkinoille.

Suomessa marjayritykset ovat pyrkineet tuotteiden jalostusarvon kasvattamiseen.

– Osittain tässä on onnistuttu ja saatu vientiin uusia tuotteita, kuten marjajauheet, kuivatut marjat, marjasiemenöljyt, kosmetiikkatuotteet, glögit, liköörit jne, sanoo Arktiset Aromit ry:n toimitusjohtaja Simo Mosio.

Tuotekehitykseen ja markkinointiin on Suomessa Moision mukaan panostettava. FINPRO onkin saanut rahoitusta elintarvikevientiohjelmaan, jossa myös marjoja vievät yritykset ovat mukana.

Lue seuraavaksi