1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kaikki ajoi Ladalla -kirjan kannessa onkin Mosse – moka huomattiin liian myöhään

Kirjan nimi on Kaikki ajoi Ladalla, mutta kannessa on selvästi Moskvitš. Onko kyseessä älykäs vitsi, vai eikö kannen tekijä ole erottanut Ladaa Mossesta?

kulttuuri
Jyrki Koulumiehen kirjan kansi.
Kustannusosakeyhtiö Siltala

– Tuo on Mosse, vastaa Lada-kerho ry:n puheenjohtaja Jarno Pajari ennen kuin ehdin edes kysyä.

Pajari on juuri saanut puhelimitse tunnistustehtävän. Haluan Lada-asiantuntijalta vahvistuksen havainnolleni, että kyseessä todellakin on Moskvitš eli Mosse. Kuva, joka pitää varmistaa, on Jyrki Koulumiehen uuden kirjan Kaikki ajoi Ladalla – Idänkaupan lyhyt oppimäärä kannessa.

Kannessa on todellakin Moskvitš 1500 SL (joissakin maissa myös nimellä 2140), jota Wikipedian mukaan valmistettiin Moskovassa vuosina 1976–1988.

Mutta miksi kuvassa on Mosse, jos "kaikki ajoi Ladalla"? Kekseliästä sarkasmia varmaan, tunnetaanhan Jyrki Koulumies takavuosien pisteliäistä kommenteistaan Ylen uutistoimittajana.

Miksi Mosse eikä Lada?

Kustannusosakeyhtiö Siltalan kustantaman kirjan kannen on suunnitellut Mika Tuominen.

– Hain kantta varten kuvatoimistosta Lada-kuvia ja tuo oli merkitty Ladaksi. Auto oli kuvattu sivulta päin, mikä sopi luonnokseeni.

Tämä on oire nykyajasta, koska melkein kaikissa kirjoissa on kiireen takia painovirheitä.

Jyrki Koulumies

Kustantaja Aleksi Siltala kertoo, että kansi ei missään vaiheessa herättänyt epäilyjä.

– Katsoimme muitta mutkitta, että graafikon ehdotus kanneksi on hyvä. Kirjan julkaisutilaisuudessa joku tarkkanäköinen sitten huomasi, että siinä onkin toisen merkkinen auto.

Graafinen suunnittelija Tuominen ei osannut kyseenalaistaa kuvatoimiston merkintää autosta.

– Ajattelin, että se lienee joku eri malli kuin se laatikko, joita näki lapsuudessa. En ole minkään lajin autoentusiasti, joten en epäillyt sen enempää asiaa. Minusta siinä on oma hilpeä ironiansa, mikäli kyseessä onkin Mosse.

Kirjailija ei ole enää pahoillaan

Jyrki Koulumies sai kirjaansa idean Tuomas Enbusken kolumnista (siirryt toiseen palveluun), jossa Enbuske moitti Suomen ja Neuvostoliiton välistä kaupankäyntiä ja kritisoi 1980-luvun nostalgisointia. Koulumies muistuttaa, että 1970- ja 1980-luku olivat juuri sellaista aikaa, jota nykyhallituskin haluaa, eli vienti veti ja kauppaa käytiin.

– Firmat tekivät älyttömästi voittoa idänkaupassa. Se ajanjakso esitetään nykyään monesti jonkin näköisenä Kekkosen ajan kummallisuutena. Sitä se ei todellakaan ollut.

Moskvitsh-auto.
Moskvitš 1500 SL.Torsten Maue

Moskvitšin kuvan kirjan kannessa voisi hyvin ajatella olevan sarkasmia, sillä Koulumies tuomitsee jo kirjan esittelytekstissä vääräksi mielikuvan, että 1980-luvun YYA-Suomessa kaikki olisivat ajaneet Ladalla. Kyseessä on kuitenkin puhdas moka, jolloin kyseessä onkin ironia ja vieläpä tahaton sellainen.

Jyrki Koulumies sanoo huomauttaneensa jo kirjan vedosta tarkistaessaan, että kuvassa ei ole Lada.

– Kustantaja kuitenkin sanoi, että kantta ei enää ehdi muuttaa. Tämä on oire nykyajasta, koska melkein kaikissa kirjoissa on kiireen takia painovirheitä.

Kirjan julkaisutilaisuudessa joku tarkkanäköinen sitten huomasi, että siinä onkin toisen merkkinen auto.

Aleksi Siltala

Koulumies ei kuitenkaan ole virheestä vihainen kustantajalle.

– Ei se minusta ole kauhean vakava asia. Kansikuva on muutoin oivallinen. Se, että kuvassa on joku vanha idänkaupan jämäauto, riittää minulle ihan hyvin.

Myös kustantaja pystyy elämään virheen kanssa. Aleksi Siltalan mielestä maailmassa on vakavampiakin asioita. Myös graafinen suunnittelija Mika Tuominen on sinut Mossen kuvasta Lada-kirjan kannessa, ja toteaa, että onneksi grafiikka ei ole eksakti tiede.

Lue seuraavaksi