Nanso: Vaatteiden valmistaminen Suomessa kävi liian kalliiksi

Nanson mukaan tekstiiliteollisuutta oli hinnan takia mahdotonta enää pitää Suomessa, joten yhtiö myi osan brändeistään norjalaisen monitoimiyhtiö Orklan tytäryhtiölle. Lakkautettavan Tornion sukkahousutehtaan pääluottamusmiehen mukaan henkilöstöllä oli viimeiseen asti toivonkipinä, mutta säästöideat eivät kelvanneet työnantajalle.

talous
Tyhjiä sukkahousupakkauksia tuontolinjalla Torniossa.
Riikka Rautiainen/ Yle

Tekstiilivalmistaja Nanson tuotteita ei enää syksyn jälkeen valmisteta Suomessa. Kun Nanso lakkauttaa Tornion-tehtaan, sille jää Suomeen enää muun muassa markkinointia, tuotekehitystä ja myymälähenkilöstöä.

Suomessa teollinen valmistaminen tässä mittakaavassa on ainakin meidän osaltamme tullut mahdottomaksi.

Leena Syrjälä
Nanso Group Oy:n toimitusjohtaja Leena Syrjälä.
Leena Syrjälä.Anna Leppävuori / Yle

Nanso Group Oy:n toimitusjohtaja Leena Syrjälä sanoo, että tuotannon jatkaminen Suomessa ei ollut enää mahdollista.

– Ainakin meidän kohdallamme on osoittautunut mahdottomaksi jatkaa tuotantoa. Yhtiön tulee olla kannattava, jotta se voi rakentaa brändejä. Suomessa teollinen valmistaminen tässä mittakaavassa on ainakin meidän osaltamme tullut mahdottomaksi, sanoo toimitusjohtaja Leena Syrjälä.

Siis liian kalliiksi?

– Kyllä näinkin voi sanoa.

Työntekijöiden toivonkipinä sammui

Tornion pääluottamusmies Jutta Isometsä sanoo, että työntekijöille tehtaan loppu tuli yllätyksenä, vaikka tehtaan kohtalo on ollut vaakalaudalla jo pitkään.

– Pieni toivonkipinä oli, mutta näin meille kävi. Kyllä me koetimme kaikkemme. Säästöjuttuja esiteltiin työnantajalle, mutta eipä se kelvannut.

Syrjälän mukaan Nanso etsi loppuun saakka jatkajaa Tornion tehtaalle, mutta sellaista ei löytynyt.

Tornion tehtaalta jää työttömäksi 104 työntekijää.

Pieni toivonkipinä oli, mutta näin meille kävi.

Jutta Isometsä

Ostajan taustalla monitoimijätti

Luottamusmies Jutta Isometsä.
Jutta Isometsä.Riikka Rautiainen/ Yle

Nanso Group Oy kertoi maanantaina myyvänsä Norlyn-, Amar-, Finnwear- ja Black Horse -brändit Pierre Robert Groupille ja keskittyvänsä vain Nanso- ja Vogue-tuotemerkkeihinsä. Yhtiölle jää Syrjälän mukaan noin 180 työntekijää Suomeen.

Ostajayhtiöllä on jo valmiiksi alusvaate- ja sukkabrändejä, joita ei myydä Suomessa.

Pierre Robert Groupin taustalla on norjalainen monitoimijätti Orkla. Se on Suomessa parhaiten tunnettu Orkla Foodsista, jonka tuotemerkkejä ovat muun muassa Felix, Grandiosa ja Abba.