Suomeen halutaan lisää luksusmatkailijoita: "Asiakasta pitää kohdella kuin kuningasta tai kuningatarta"

Aasiasta ja erityisesti Kiinasta virtaa Suomeen entistä enemmän matkailijoita. Suomessa heitä kiehtovat eksoottinen luonto ja talviset elämykset. Visit Finlandin tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaaren mielestä suomalaiset yritykset voisivat tarjota turisteille kuitenkin enemmän ylellisyyttä ja luksusta.

Kotimaa
Ylen aamu-tv: Suomeen halutaan lisää luksusmatkailijoita
Ylen aamu-tv: Suomeen halutaan lisää luksusmatkailijoita

Viime vuonna kiinalaisten matkailijoiden yöpymisten määrä kasvoi Suomessa 41 prosenttia. Visit Finlandin tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari kertoi aamu-tv:n haastattelussa, että kasvu johtuu kiinalaisten elintason parantumisesta. Matkailu on kiinalaisten hyvin toimeentulevalle keskiluokalle Hietasaaren mukaan vielä uutta ja hienoa sekä se tuo statusta, että pääsee näkemään maailmaa.

– Kiinalaisia kiinnostaa meidän eksoottinen luonto. Kiinalaiset tietävät meistä myös yllättävän paljon ja se liittyy hyvin vahvasti meidän talveemme. Lapin tarjonta ja joulupukki ovat heille tunnettuja. Puhdas ja kaunis luonto on kuitenkin se, mikä tänne kaikkein eniten vetää, hän kertoi.

Hietasaaren mielestä matkailuyritykset osaavat hyödyntää osaa suomalaista luontoa ja elämysvaltteja hyvin ja sillä on pitkät perinteet, erityisesti Lapissa. Hänen mukaansa Suomi onkin talvimatkailussa edellä muita Pohjoismaita.

Palvelukulttuuri eroaa eniten

Monet aasialaiset turistit kaipaavat matkoiltaan ylellisyyttä ja luksusta. Hietasaaren mukaan luksuksen käsite viittaa siihen, että matkan aikana kaikkien asioiden pitää osua kohdalleen ja matkailijan odotukset pitää ylittää. Aasialaisten matkailijoiden odotukset ylellisyyden suhteen ovatkin todella kovat.

– Siinä meillä onkin tekemistä, että kaikilla matkan elementeillä ne odotukset saadaan ylitettyä. Se alkaa siitä, että matkan pitää olla vaivaton ja helppo. Se on meille ehkä haaste, kun välimatkat ovat pitkiä ja meidän saavutettavuus ei ole paras mahdollinen joka kolkassa. Myös majoitukselta odotetaan paljon.

Hietasaaren mielestä eniten aasialaisten tottumuksista eroaa kuitenkin suomalainen palvelukulttuuri, jossa olisi kehittämisen varaa.

– Meillä suomalaisilla se tasa-arvo menee niin pitkälle, että asiakas on sille palvelijalle ihan samalla viivalla kuin hän itsekin on. Meillä ei olla totuttu siihen, että asiakasta pitää kohdella kuin kuningasta tai kuningatarta ja täyttää ne pienimmätkin toiveet, vaikka ne olisivat hankalia pyyntöjä keskellä yötä.

Hietasaaren mukaan suomalaiset itse ovat tottuneet siihen, että palveluita ei tuolloin saa, joten niitä ei osata odottaa

– Toki on yrityksiä, joissa palvelukulttuuri on viety todella pitkälle, mutta jos me haluamme luksusmatkailusta rakentaa isompaa, niin kyllä meidän pitäisi saada lisää näitä toimijoita.

Luksusta ei tuoteta vielä kovin hyvin

Kristiina Hietasaaren mukaan luksusmatkan määritelmiä on monia. Yhtenä käytännöllisenä mittarina voidaan pitää kuitenkin rahan kulutusta, jonka pitäisi lyhyellä luksusmatkalla olla vähintään 500 euroa per yö ja pidemmällä matkalla summa 750 euroa per yö. Luksusmatkojen tuottamisessa suomalaisilla olisi Hietasaaren mukaan parantamisen varaa.

– Me ei tuoteta luksusta kovin hyvin, jos rehellisiä ollaan. Meillä on muutamia toimijoita, jotka niitä tekevät. Mutta jos haluamme luksusmatkoista isompaa bisnestä, niin se ei vielä riitä kovin pitkälle.

Hietasaaren mukaan Suomessa on monia elementtejä, jotka luksustuotteeseen olisi valmiina. Tällaisia ovat esimerkiksi uniikit luontokohteet.

– Niihin pitäisi kuitenkin lisätä vielä poikkeuksellinen majoitusmuoto, sillä standardihotelli ei todellakaan täytä luksusmatkailijoiden tarpeita. Samoin tämä ylitsevuotava palvelu. Niissä meillä on vielä paljon tekemistä, että kokonaisuus saadaan hyvälle tasolle.