Kuskien kiire ja ärtymys näkyvät liikenteessä: Riskien ottaminen lisääntynyt

Liikenneturvan mukaan ilmapiiri liikenteessä on heikentynyt koko maassa. Viime viikolla Lahdessa lapsi jäi auton yliajamaksi suojatiellä. Poliisin mukaan tapaus on valitettavan tyypillinen.

liikenne
Henkilö kävelee suojatiellä
Henrietta Lehtinen / Yle

Lahti11-vuotias tyttö jäi Lahdessa viime viikolla auton alla suojatiellä ja hänen jalkansa murtui rytäkässä. Auto ei pysähtynyt suojatien eteen antamaan tilaa tytölle. Kaiken lisäksi kuski kaasutteli tapahtumapaikalta pois.

Valitettavan tyypillinen tapaus viime ajoilta, sanotaan Hämeen poliisista. Näkemys saa tukea tilastoista.

Suojatieonnettomuudet ovat kääntyneet Lahdessa selvään kasvuun.

Viime vuonna suojatieonnettomuuksia oli Lahdessa kaksinkertainen määrä edellisiin vuosiin verrattuna. Onnettomuuksissa loukkaantui Lahdessa 12 ja koko Päijät-Hämeessä 14 jalankulkijaa, kun he olivat ylittämässä suojatietä.

– Vuosi 2015 oli todella heikko, palattiin kymmenen vuoden takaisiin lukemiin, kiteyttää synkät onnettomuustilastot Liikenneturvan Lahden toimiston koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu.

Vuosina 2009–2013 suojatieonnettomuuksissa loukkaantui Lahdessa vuosittain keskimäärin 6,8 jalankulkijaa.

Jalankulkijat kiukuttavat autoilijaa

Liikenneturvan koko maata koskevan selvityksen mukaan ilmapiiri liikenteessä on heikentynyt.

Perässä roikkumiset, riskin otot ja malttamattomuus ovat lisääntyneet

Ari-Pekka Lattu

– Perässä roikkumiset, riskinotot ja malttamattomuus ovat lisääntyneet, Lattu sanoo.

Hän viittaa viime vuonna tehtyyn tutkimukseen, jossa autoilijoilta on kysytty, miksi suojatiellä kulkevalle jalankulkijalle ei annettu tilaa.

– Vastaukseksi on saatu usein, että jalankulkijaa ei ole huomattu. Autoilijat ovat liikenteessä tarkkaamattomia.

Saman selvityksen perusteella autoilijat perustelevat piittaamattomuuttaan jalankulkijoista myös ärtymyksellä tai kiireellä. Usein rattia pyörittävä kuski tulkitsee tilanteen liikenteessä myös vaarattomaksi.

– Aina olisi hyvä, että valvontaa olisi enemmän. Mutta poliisin resursseja vähennetään. Kasvatuksella pystytään myös vaikuttamaan, tosin hitaasti.

Aina olisi hyvä, että valvontaa olisi enemmän

Ari Pekka Lattu

Liikenneturvan edustajan mukaan huomiota kannattaa kiinnittää myös liikenneympäristöön. Liikenneympäristö kun pitäisi rakentaa mahdollisimman turvalliseksi esimerkiksi suojateiden näköesteet poistamalla.

– Hyvä, että onnettomuuksista uutisoidaan, se tuo ihmisille tietoisuutta suojateiden tehtävistä, liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu sanoo.