Rasitusvammasta toipuminen vaatii malttia – Urheilulääkäri: Kivun katoaminen ei tarkoita vielä parantumista

Kevät saa näinä viikkoina suomalaiset säntäämään sankoin joukoin lenkkipoluille. Urheilulääkäri Katja Mjøsund muistuttaa oheisessa videohaastattelussa, että treenaaminen kannattaa aloittaa varovaisesti, vaikka peruskunto olisi hyvä. Liian nopeasti aloitettu harjoittelu altistaa rasitusvammoille.

Aamu-tv
Katja Mjøsund
Golffarin kyynärpää ja juoksijan polvi. Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Katja Mjøsund kertoo liikkujan rasitusvammoista

Kevätaurinko paistaa ja uudet lenkkarit kiiltävät kilpaa sulavan jään kanssa – monelle iskee himo päästä kirmaamaan lenkkipolulle. Tällöin on kuitenkin syytä hillitä mielensä.

– Rasitusvammat syntyvät usein siitä, että innostutaan kerralla liikaa. Jos tähtää puolimaratoniin, harjoittelua ei tarvitse aloittaa juoksemalla puolimaratonia, sanoo Ylen aamu-tv:ssä vieraillut liikuntalääketieteen erikoislääkäri Katja Mjøsund.

Parhaat tulokset saadaan, kun rasitusta nostetaan pikkuhiljaa ja väliin jätetään riittävästi palautumispäiviä.

Mjøsundin mukaan tyypillisimpiä rasitusvammoja ovat esimerkiksi jänne- ja luuvammat, kuten juoksijan polvi tai rasitusmurtuma. Videolla Mjøsund kertoo myös, miten rasitusvammasta voi parantua. Olennaista on antaa siihenkin riittävästi aikaa.

– Siinä kohtaa kun kipu häviää, meiltä häviää oire, mutta korjausprosessi on vielä kesken, Mjøsund sanoo.