Paasto on kropalle hetken kevennys – varo pääsiäisen energiapommeja

Jos on paastonnut ennen pääsiäistä, kannattaa pitkiin herkuttelupyhiin siirtyä varoen. Paasto ei ole tällä hetkellä muoti-ilmiö.

ilmiöt
Helsinkiläisessä ravintolassa mämmikattaus näyttää arjen luksukselta.
Yle

Paasto ei ole juuri tällä hetkellä muodissa, tuumii ravitsemusterapeutti Sirpa Pääkkönen.

– Jossain vaiheessa tuntui, että paasto oli suositumpi kuin nykyään. Vähemmän olen siitä kuullut nykyään puhuttavan, vaikka varmasti monet edelleen paastoavat.

Monet hakevat erilaisilla kevytpaastoilla samoin kuin tiukemmilla mehupaastoilla painonpudotusta, terveysvaikutuksia ja hyvinvointia. Pääsiäisen yhteyteen kuuluvat eri uskontokuntien paastosuositukset. Ruokavaliota kevennetään ja tiettyjä ruoka-aineita, kuten liha, jätetään pois.

Tämän jälkeen siirrytään pääsiäisherkkujen äärelle, joista lammas ja esimerkiksi rasvaiset pasha ja suklaa eivät ole helposti sulavia ruokia.

Lyhytaikaisesta paastosta ei toki ole terveelle ihmiselle haittaakaan.

Sirpa Pääkkönen

– Jos on ollut kevyellä, esimerkiksi lihattomalla paastolla, voi siirtyä aika tavalla suoraviivaisesti normaaliin ruokavalioon. Mutta tietysti jos lihan määrä on äkkiä suuri, voi tulla vatsavaivoja ja huonoa, tukalaa oloa, Kainuun sote -kuntayhtymässä työskentelevä Pääkkönen kuvailee.

Tiukasta mehupaastosta kiinteään ruokaan on siirryttävä hidastellen.

– Parin viikon tiukkaa paastoa ei suositellakaan. Mutta jos sellaisen on tehnyt, tulee kiinteään ruokaan siirtyä hiljalleen viikon, kahden ajan,Pääkkönen ohjeistaa.

Paaston hyveet ovat hetken huuma

Kuten esimerkiksi vaatemuodissa, myös ruokarintamalla vanhat jutut nousevat aika ajoin muotiin ja unohtuvat taas hetkeksi. Ravitsemusterapeutti Pääkkösen mielestä paasto ei juuri nyt ole erityisesti esillä.

– Välillähän meillä oli karppausbuumi, jossa vältettiin hiilihydraatteja ja ajateltiin painonhallintaa. Käytännössä karppaus oli samanlainen ilmiö kuin paasto. Kehossa tapahtuu samoja asioita, Pääkkönen kuvailee.

Jos on ollut kevyellä, esimerkiksi lihattomalla paastolla, voi siirtyä aika tavalla suoraviivaisesti normaaliin ruokavalioon.

Sirpa Pääkkönen

– Ihmisen kehossa ei tapahdu suurempia muutoksia kevyesti paastotessa, sillä energiansaanti ja aineenvaihdunta pelaavat normaalisti. Mutta tiukassa paastossa, jossa esimerkiksi hiilihydraatit puuttuvat, glykogeenivarastot tyhjentyvät maksasta muutamassa päivässä.

Paastossa elimistö alkaa käyttää omia lihaksia ja rasvavarastoja energian lähteeksi.

– Kun paasto jatkuu, aivot oppivat käyttämään ketoaineita, jotka ovat rasvojen hapettumisen lopputuote. Tällä tavoin lihakset ja rasvakudos säästyvät osittain, ja elimistö sietää paastoa pidemään. Mutta lopulta hiljalleen myös rasvakudokset ja lihaksisto hupenevat.

Pashaa.
Kati Ronkainen / Yle

Pääkkösen mukaan paastolla ei ole todettu tieteellisissä tutkimuksissa pitkäaikaisia terveysvaikutuksia. Lyhytaikainen paasto voi alentaa verenpainetta ja kaunistaa rasva-arvoja, mutta arvot palautuvat paaston jälkeen.

– Lyhytaikaisesta paastosta ei toki ole terveelle ihmiselle haittaakaan.

Pääkkönen ei myöskään täysin tuomitse viime vuosina muodissa piipahtanutta pätkäpaastoamista, jossa esimerkiksi kaksi päivää viikosta syödään hyvin kevyesti.

– Se voi olla terveelle ihmiselle toimiva keino vaikkapa laihduttamisessa. Toki usein on niin, että jos pari päivää on kevyemmällä syönnillä, se helposti korvataan niin sanottuina normaalin ruokailun päivinä.