Ei lupaa viranomaisilta – VW:n päästöskandaaliautojen korjaus ei pääse alkuun

VW-konsernin toimenpiteet pakokaasupäästöjen huijausohjelmiston poistamiseksi eivät vieläkään kelpaa Saksan liikenneviranomaiselle KBA:lle. Korjauskampanja ehti jo alkaa helmikuussa VW:n Amarok-mallin ohjelmistopäivityksellä, mutta jäi siihen. Myöskään Suomessa ei tapahdu mitään, ennen kuin saksalaisilta tulee lupa.

Kotimaa
Sveitsissä joudutaan tutkimaan uudestaan 175 000 Volkswagenia. Tässä yksi niistä.
Volkswagenin Amarok-mallia päivitettiin Duebendorfissa Sveitsissä 12. helmikuuta. Walter Bieri / EPA

Takaisinkutsukampanjan piti jatkua heti maaliskuun alussa VW:n Passat -mallien 2,0-litraisten dieselmoottoreiden ohjelmistopäivityksellä, mutta Saksan liikenneviranomainen KBA ei myöntänytkään Volkswagenille lupaa. KBA eli Kraftfahrt-Bundesamt vastaa Volkswageneiden ja Audien tyyppihyväksynnästä, joka on voimassa myös Suomessa.

KBA ei ole suostunut kertomaan jo viikkoja kestäneen viivästyksen syitä. Volkswagenin konserniviestinnästä on kuitenkin torstaina vahvistettu, että yhtiön ja KBA:n keskustelut jatkuvat pääsiäisen jälkeen, kertoo saksalaismedia Spiegel online.

Todennäköisesti KBA ei ole täysin tyytyväinen Amarok-mallien ohjelmistopäivityksen seurauksiin. Saksalaisen autolehti Auto Motor & Sportin testissä kahden Amarokin kulutus lisääntyi ja typenoksidit nousivat tehdyn päivityksen jälkeen.

Volkswagen on Saksassa vakuuttanut, että tehtävät ohjelmistopäivitykset eivät tule vaikuttamaan kulutukseen tai auton tehoihin. Saksassa ihmetelläänkin nyt, onko jättimäisessä takaisinkutsukampanjassa näiden tietojen valossa edes mitään järkeä.

Volkswagen nettisivuillaan: Kampanja etenee ongelmitta

Volkswagen oli esitellyt EA189-moottoristen dieselautojensa korjaustoimenpiteet KBA:lle joulukuun lopulla. Tammikuun lopussa KBA antoi luvan käynnistää takaisinkutsukampanjan Amarokin osalta.

Vielä 18. helmikuuta yhtiö kertoo lehdistötiedotteessa kampanjan sujuvan ongelmitta sanoilla ”Aktion läuft reibungslos”. Sanatarkan käännöksen mukaan reibungslos tarkoittaa kitkatta. Samalla yhtiö kertoo Passatin olevan vuorossa pian. Sen jälkeen konsernin tiedotteita takaisinkutsukampanjasta ei ole tullut. Suomenkielisillä sivuilla viimeisin tiedote dieselmoottoreihin liittyen on ajalta ennen joulua.

Jos korjauskampanja saadaan käyntiin, kutsuttaisiin myös Suomessa korjattavaksi kaikkiaan 64 000 Volkswagenia, Audia, Skodaa ja Seatia. Skodan tyyppihyväksyntä tulee Iso-Britanniasta ja Seatin Espanjasta. Näiden maiden liikenneviranomaiset näyttävät odottavan kuitenkin ensin Saksan KBA:n päätöksiä.

Suomessa myös VTT on kyseenlaistanut Volkswagen-konsernin korjauskampanjan tarpeellisuutta. VTT:ltä kerrottiin maaliskuun alussa, että huijausohjelma ei Suomessa tehdyissä laboratoriotesteissä näyttäisi vaikuttavan päästölukemiin.