Lappi saa suositun kiinalaissarjan kautta miljardiyleisön mediassa

Lapin eksotiikan innostaman mediaväen määrä kasvaa vuosittain Rovaniemellä. Alkuvuoden aikana Rovaniemellä on käynyt yhtä paljon median edustajia kuin viime vuonna elokuuhun mennessä.

Kotimaa
Jiangsu tv:n ohjaaja Xu Zheng Qian suunnittelee kuvakulmia Kiinan We are in love -realitysarjan kuauksissa Santa Parkissa Rovaniemellä.
Jiangsu tv:n ohjaaja Xu Zheng Qian suunnittelee kuvakulmia Kiinan We are in love -realitysarjan kuauksissa Santa Parkissa Rovaniemellä.Raimo Torikka / Yle

Matkailun nousun myötä Lappi on alkanut kiinnostaa mediaa ja erilaisia tuotantoyhtiöitä. Joulupukki ja Lapin eksotiikka aktiviteetteineen saa yhä suurempaa huomiota maailmalla.

Ennätyksellisten matkailutilastojen lisäksi myös erilaisten medioitten kiinnostus ja käyntien uskotaan lyövän vanhat ennätykset Rovaniemellä.

Näin uskoo Visit Rovaniemen media ja pr-koordinaattori Salla Tauriainen.

– Viime vuonna meillä oli yli 500 henkilöä joista jokainen edustaa jotakin mediaa. Tahti jatkuu hyvänä ja nyt alkuvuonna on määrällisesti ollut yhtä paljon mediavieraita kun viime vuonna elokuuhun mennessä oli.

Julkisuus ilmaista mainosta Lapille

Lappi saa hyvää mainosta ja kaivattua vetoapua megaluokan tv-tuotannoista kuten Kiinan We are in love -realitysarjasta jota kuvattiin Rovaniemellä ja Levillä ennen pääsiäistä.

Sarjan ja sen pääosassa olevien megatähtien uskotaan vievän hienoa Lappi-mainosta Aasian ja Kiinaan.

– Kyllähän tästä tulee aivan mieletön näkyvyys. Tämä on ohjelmasarjan toinen tuotantokausi ja viime tuotantokaudella yksittäinen jakso keräsi televisiossa ja netissä melkein miljardiyleisön. Näkyvyys on huikea, totta kai matkailun kannalta, mutta myös uusien kiinalaisten tv-tuotantojen kannalta, kertoo House of Laplandin elokuvakomissaari Anna Niemelä.

We are in love -sarja esitetään Jiangsu TV:n lisäksi Aasiassa erittäin suositun Weibo-sivuston kautta.

Yhteistyötahoja helppo löytää

Kiinalaisen yhtiön yli 60 henkinen tuotantoryhmä kierteli ja kuvasi Levillä ja Rovaniemellä lähes kahden viikon ajan. Tuotannon hyöty ei rajoitu luonnollisestikaan pelkkään mainosarvoon.

Salla Tauriaisen mukaan yhteistyöyrityksiä ja kuvauspaikkoja oli helppo löytää kiinalaisen tuotantoyhtiön käyttöön.

– Tämän tyyppiset tuotannot ovat parasta markkinointia meidän alueelle, palveluille ja tuotteille. Tätä kautta päästään niiden lopullisten kiinalaisten kuluttajien mieliin. Lisäksi tämä kuvaustiimi käyttää alueella rahaa sen ajan mitä sen alueella viipyy, vakuuttelee Visit Rovaniemen media ja pr-koordinaattori Salla Tauriainen.