Uusi express-juna Turusta Helsinkiin: tunti ja 38 minuuttia

VR on ottanut käyttöön entistä nopeamman junayhteyden Turun ja Helsingin välille. Express-matka on 20 minuuttia lyhyempi kuin perinteinen junayhteys kaupunkien välillä.

Kotimaa
Express-junan ohjaamo
Kalle Mäkelä / Yle

Uusi, Pendolinolla ajettava express-yhteys kulkee kahdesti vuorokaudessa. Aamulla juna lähtee Turusta klo 7.08 ja saapuu Helsinkiin klo 8.46. Iltapäivällä juna starttaa Helsingistä klo 16.10 ja saapuu Turkuun klo 17.48.

Vuorot on suunnattu pääasiassa työmatkalaisille.

VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen kertoo, että nopea junayhteys on kokeilussa kevään ajan. Rantaradan liikenteelle halutaan tarjota lisää vaihtoehtoja, sillä VR käy kovaa kilpailua asiakkaista halpabussien kanssa.

– Tämä on yksi Suomen suosituimpia junareittejä. Tällä välillä tehdään miljoona matkaa vuosittain. Asiakkailla on paljon valinnanvaraa, joten meidän on panostettava nopeisiin junayhteyksiin.

Pendolinon maksiminopeus rantaradalla on 200 kilometriä tunnissa. Muut junat joutuvat tyytymään 160 kilometriin tunnissa.

Express-juna lähdössä asemalta
Kalle Mäkelä / Yle

Kallistusjärjestelmä takaa nopeuden

Aikaisempaa nopeampi junamatka Turun ja Helsingin välillä on mahdollista, sillä VR ja Liikennevirasto ovat poistaneet rantaradalta viisi nopeusrajoitusta. Lisäksi express-vuoro pysähtyy vain Kupittaalla ja Pasilassa.

Suurin syy nopeuteen löytyy kuitenkin junan alle asennetusta, uudistetusta kallistusjärjestelmästä.

– Kaarteessa junan kori kallistuu järjestelmän avulla muutaman asteen. Näin matkanteko on mukavaa suurissakin nopeuksissa. Mutkaisella rantaradallakin voimme nyt ajaa kovempaa vauhtia, sanoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen.

Tuominen muistuttaa, että uusi junayhteys ei poista jo aiemmin Turun ja Helsingin välillä kulkeneita vuoroja.

– Esimerkiksi Salossa pysähtyy sama määrä junia kuin ennenkin. Harvemmat pysähdykset ovat välttämättömiä nopeamman matka-ajan kannalta.

Aurinkoisessa poutasäässä ajettu ensimmäinen express-vuoro saapui Helsinkiin aikataulun mukaan. Antti Tuominen kertoo, että pikavuoro kulkee lähtökohtaisesti koko kevään, mahdollisesta takatalvesta huolimatta.

– Jos tulee laajoja liikennehäiriöitä tai paha keli, niin katsomme asiaa tilanteen mukaan. Tämä vuoro on kokeilussa nyt kevään ajan, mutta tavoitteenamme on ehdottomasti jatkaa tätä tulevaisuudessa. Katsomme syksylle,miten jatkamme.

Express-junan ohjaamo
Express-junassa on uusi kallistusjärjestelmä.Kalle Mäkelä / Yle

Tunnin juna ei kärsi uudesta pikavuorosta

Turkulainen Otto Tuononen käy töissä Helsingissä. Hän matkustaa pääkaupunkiin junalla joka aamu. Tuonosen mukaan entistä nopeampi junayhteys on tervetullut uudistus.

– Kuljen yleensä puoli seitsemältä lähtevällä junalla, joten tämä tuntuu erittäin hyvältä. Neljän kieppeillä Helsingistä lähtevä iltapäivän juna lähtee vähän liian aikaisin.

Mia Hoffrén puolestaan nauttii, kun pikavuoro pysähtyy Kupittaan jälkeen vasta Pasilassa.

– Matka on rauhallisempi, kun ei ole välipysähdyksiä eikä matkan varrelta tule matkustajia mukaan. Ei tarvitse pelätä, että joku änkeää viereen istumaan, Hoffrén naurahtaa.

VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen kertoo, että uuden Pendolino-yhteyden ei ole tarkoitus romuttaa kaavailuja niin sanotusta Tunnin junasta.

– Näkisin, että tämä kokeilu vain lisää Tunnin junan kiinnostavuutta. Sen liikennöintihän alkaisi vasta kymmenen vuoden päästä, jos työt aloitettaisiin heti. Asiakkaat eivät varmaan haluaisi jäädä odottelemaan nopeampaa yhteyttä niin pitkäksi aikaa, Tuominen toteaa.