Lukijat avautuvat överitreenaamisesta: Saliselfieitä, raivareita ja oksentelua

Moni tavisurheilija ei tiedä, millaisia seurauksia liian rankalla harjoittelulla ja levon laiminlyömisellä voi olla. On helppo hurahtaa, kunnes kroppa pettää, kertovat Ylen lukijat. Järjetön urheilu ei tuo onnea, yksi lukijoista kiteyttää.

urheilu
Kaksi yhdeksäsluokkalaista juoksemassa kuntosalilla
Yle

Kysyimme Ylen lukijoilta, ovatko runsas treenaaminen ja kurinalainen ruokavalio vaikuttaneet heidän terveyteensä. Kokemukset jakautuivat kahtia: yhdet kokevat liikunnasta olevan pelkkää hyötyä, toisten kokemukset ovat kielteisempiä.

– Mikä asia yhdistää monen treenaamista ja nykypäivän avioliittoja? Vastaus: epärealismi. Salilla käydessä itselläkin on sellainen tunne, että jotkut tavoittelevat pikavoittoja, nimimerkki Mikki pohtii.

NimimerkkiUmpimähkäsanoo, että crossfit ja sen mukana tullut painonnostoharjoittelu ovat avanneet hänelle uuden lehden treenaamiseen. Hän huomauttaa, että kumpaakin lajia varten tulee lämmitellä, venytellä ja pitää huolta liikkuvuudesta.

Mikä asia yhdistää monen treenaamista ja nykypäivän avioliittoja? Vastaus: epärealismi.

Nimimerkki Mikki

– Kehonhuolto vie enemmän aikaa kuin treeni. Uudet lajit ovat myös vaatineet ruokailujen ja levon suhteen paljon. Iso askel terveellisempää ravintoa on tullut kuin itsestään mukaan, sillä roskaruoalla ei painoja nostella eikä treenejä viedä hyvällä intensiteetillä läpi. Pyhä kolminaisuus eli treeni, lepo ja ravinto tulee pitää tasapainossa.

Nimimerkki Ud:n kokemukset suosikkilajeista kuten fitnessistä eivät ole yhtä mairittelevia.

– Kollega hurahti näihin, tosi hyvä oli vielä. Mutta siinä menivät ystävyys ja yhteistyökumppani: painonhallinta laukaisi raivareita, kateuskohtauksia, masennusta, viha/aggressio-ongelmia, narsismia. Kaikki pyöri oman navan ympärillä ja ihailunhalu oli pakkomielteistä.

"Liikunta on pitänyt terveyttä yllä"

Moni lukija pitää liikuntaa, myös kovaa treeniä, itselleen tärkeänä.

– Varmaankin liikunta on pitänyt terveyttä yllä. Kun nyt en eri syistä ole reiluun vuoteen käynyt lenkillä, hiihtämässä enkä juuri ulkonakaan, on jatkuvasti väsynyt. Liikunnan tarkoitus on olla mukavaa. Ulkonäkökeskeisyys ei ole juttuni eikä itseni kiduttaminen, Katri kirjoittaa.

Juoksijanmukaan urheilu on hyväksi, kunhan muistaa myös levätä.

Välillä pitää vain muistaa pitää vaikka pitempiä taukoja, että elimistö toipuu.

Nimimerkki Juoksija

– Nämä fitnessit menevät äärimmäisyyksiin ulkonäköpaineissaan, vaikka eivät ole edes hyvännäköisiä. Itse pystyn juoksemaan yli 100 km viikossa ilman minkäänlaisia haittoja, päinvastoin hyvältä tuntuu. Välillä pitää vain muistaa pitää vaikka pitempiä taukoja, että elimistö toipuu.

– Jaksan arjessa huomattavasti paremmin, kun lihaskunto on hyvä. Sopivan rankka treenaaminen ja ihannepainossa oleminen on ihmiselle ehdottomasti hyvästä, Kesänalle pohtii.

Bob Nokiahuomauttaa, että kovassa treenissä tärkeintä on saada tukea ammattilaiselta, joka tietää, miten harjoitella turvallisesti.

Sopivan rankka treenaaminen ja ihannepainossa oleminen on ihmiselle ehdottomasti hyvästä.

Nimimerkki Kesänalle

– Paras apu ikinä on ollut hyvä opastaja, fysioterapeutti ja myöhemmin hyvin koulutettu PT. Hän katsoo mihin pystyy, mitä sopii tehdä, missä menevät rajat. Kun hetkittäin olen mennyt ilman opastusta, tuhoan terveyttäni jo muutamassa kuukaudessa väärällä reenillä.

"Tuli treenattua aivan liian kovaa"

Kaikki liikunta ei ole hyväksi, lukijat pohtivat.

– 15 vuotta juoksin joka toinen päivä 10 km. Nyt on vaivana flimmeri [sydämen rytmihäiriö] kolme kertaa vuodessa. Enpä ole juossut muutamaan vuoteen, _Jake 62 v. _kirjoittaa.

– Pari vuotta sitten harrastin enemmän maantiepyöräilyä. Kuuden päivänä aikana kilometrejä hieman alta 500. Nukuin 4,5–6 h yössä ja tein vielä yöllä 45 min rankkoja pyöräintervalleja ja päälle päivittäinen 1 h lihaskunto. Päivässä treeniä tuli 4–6 h. Viikon lopussa yksi huonosti nukuttu yö ja aliravittu päivä. Oksentelua ja siitä suoraan keskussairaalaan ja leposykkeet alta neljänkympin. Sairaalassa epäiltiin rytmihäiriöitä, mutta tutkimuksissa päädyttiin siihen, että sykkeet johtuivat vaan urheilusta, nimimerkki21-v. nainensanoo.

Kun hetkittäin olen mennyt ilman opastusta, tuhoan terveyttäni jo muutamassa kuukaudessa väärällä reenillä.

Nimimerkki Bob Nokia

Hän kertoo treenaavansa nykyään maltillisesti.

– Toivoisin, että treenaamisen haitoista puhuttaisiin enemmän, hän jatkaa.

– Treenaamisen haitoista ei nykypäivän "ihanneihmiskuvaa" tavoitellessa puhuta läheskään tarpeeksi, varsinkaan levon, palauttavan liikunnan ja monipuolisen ravinnon merkityksestä, tai no, ehkä ravintoon ollaan herätty. Rahka sitä ja protsku tätä, tehdään vain ja ainoastaan yhtä lajia, täysillä, Salimake sanoo.

– Vuosien saatossa ja iän kertyessä (40+) on huomannut, että järjetön urheilu ei tuo onnea, päinvastoin. Elämässä menee moni asia ohi, kun tuijottaa vuorotellen peiliä ja keittiövaakaa. Liikunnan on oltava monipuolisesti kivaa. Jos huomaan suorittamisen merkkejä, into laantuu samantien, _Peanut _sanoo.

– Kaveripiirissä on monia tapauksia, missä minäkuva on salitreenaamisen myötä pahasti hämärtynyt ja elämä on yhtä saliselfietä ja ruokavaliopäivitystä sosiaaliseen mediaan, hän jatkaa.

Sairaalassa epäiltiin rytmihäiriöitä, mutta tutkimuksissa päädyttiin siihen, että sykkeet johtuivat vaan urheilusta.

Nimimerkki 21-v. nainen

"Välillä menee överiksi"

Liikkumiseen hurahtaneet myöntävät, että järkevän ja liiallisen harjoittelun välille on välillä hankalaa.

– Välillä menee överiksi, ja se vaikuttaa esimerkiksi unen laadun heikkenemiseen. Harrastan säännöllisesti reipastahtista liikuntaa ulkosalla sekä lihastreeniä salilla. Terveysvaikutukset ovat pääsääntöiseen vain positiiviset, mieli virkeä ja kolotukset historiaa, Eläkeläinen pohtii.

– Fyysinen ja psyykkinen rasituksen yhteisvaikutus on merkitsevä. Kuntoilijallakin rankka treeni samaan aikaan kuin töissä on paineita saattaa johtaa ylirasitukseen, vaikka kumpikaan osa-alue ei pelkältään keittäisi yli,Velogisanoo.

Elämässä menee moni asia ohi, kun tuijottaa vuorotellen peiliä ja keittiövaakaa.

Nimimerkki Peanut

Osa lukijoista kertoo, että sopivan treenaamisen, ruokailun ja levon tasapainoa on pitänyt opetella kantapään kautta.

– Nuorempana tuli välillä treenattua liikaa ja väärin, tuloksena kremppoja, pahaa mieltä ja liikuntamotivaation katoaminen. Nyttemmin olen löytänyt itselleni sopivat lajit. Olen pienestä pitäen kärsinyt selkäongelmista. Nuoruuden rankka treeni ei niitä parantanut, joskus jopa pahensi, nimimerkki Hyviä vaikutuksia kertoo.

– Nyt selkä on ollut kunnossa jo kymmenkunta vuotta, kiitos rauhallisemman harjoittelun, sopivien lajien ja sen, että olen oppinut kuuntelemaan omaa kroppaani niin harjoitellessa kuin harjoitusten välissäkin.