Nopeusrajoitukset vaihtuvat taas – kelin mukaan säätyminen yhä harvassa

Kevään tullen monen kuskin kaasujalka muuttuu raskaammaksi, vaikka nopeusrajoitus on yhä talviajassa. Autoilija manaa, miksei nopeusrajoitusta voisi enemmänkin säätää kelin mukaan? Vaihtuvat opasteet ovat kyllä hyviä, mutta kovin kalliita, kerrotaan Liikennevirastosta.

Kotimaa
Vaihtuvan nopeusrajoituksen kyltti moottoritien varressa.
Yle

Keväällä tiet sulavat ja ajonopeudet nousevat. Vaikka talvinopeusrajoitukset ovat vielä hetken voimassa, niin kuivat tiet houkuttelevat painamaan oikeanpuoleista pedaalia tavallista kovempaa. Vuoden aikana reilut 60 000 kilometriä ajava Pekka Vihma on pyörittänyt myös ralliauton rattia. Etenkin moottoriteillä hän on havainnut taas tänä keväänä, että nopeudet ovat jo nousseet.

– Välillä oikein huvittaa, että kun asetat vakionopeuden sataseen, niin vasen kaista on tukossa ohittavista autoista.

Suomessa talvinopeusrajoitukset ovat voimassa tavallisesti maalis-huhtikuulle, mutta esimerkiksi Etelä-Suomen pääteillä tiet ovat olleet jo pidemmän aikaan sulia. Vihman mukaan Suomessa voitaisiin pikkuhiljaa siirtyä automaattisiin nopeusrajoituskyltteihin.

– Ihminen on käynyt kuussa jo 1960-luvulla, mutta tuntuu siltä, että vuonna 2016 pidetään mahdottomana sitä, että ajonopeutta säädetään automaattisesti ajokelin mukaan.

– Jos päivisin lämpötilat ovat kymmenen asteen tienoilla ja yöllä pikkupakkanen, niin kuinka kallista olisi hankkia automaattisesti säätyvät ajonopeuskyltit, jotta liikenteeseen tulisi sitä kautta lisää sujuvuutta? Pekka Vihma pohtii.

Vaihtuvat opasteet hyviä, mutta kalliita

Tieliikennekeskukset hoitavat vaihtuvien opasteiden, eli myös nopeusrajoitusmerkkien ohjausta. Erilaisia merkkejä on käytössä jo useita satoja eri puolilla Suomea, kertoo Liikenneviraston tieliikenteen ohjauksen yksikön päällikkö Sami Luoma.

– Nythän niitä on hyvin suppealla tieverkolla eli E18-tiellä Turusta Vaalimaalle ja esimerkiksi Lempäälän, Oriveden, Kangasalan ja Oulun seuduilla ja Kemi–Tornio-välillä. Suomessa on 80 000 tiekilometriä maanteitä eli vain hyvin pieni prosentti on varustettu vaihtuvilla opasteilla juuri siksi, koska ne ovat arvokkaita investointeja. Niistä on hyvät kokemukset ja vaikutukset, mutta ne joudutaan kohdentamaan tarkoin.

Liikenne- ja viestintäministeriön raportissa (siirryt toiseen palveluun) vuodelta 2005 kerrotaan, että vaihtuvan nopeusrajoitusjärjestelmän rakentaminen ja ylläpito tulisi kalliiksi. Moottori- ja kaksiajorataisilla teillä rakentaminen maksaisi 80 000 euroa/kilometri ja ylläpito 3 500 euroa/kilometri vuodessa. Tuoreempaa hinta-arviota Luoma ei osaa antaa.

– Suuruusluokka on varmaan yhä ihan oikea. Tässähän eivät riitä pelkät merkit, vaan ohjaus vaatii myös sähköä, tietoliikenneyhteyksiä ja seurantajärjestelmän niiden hallintaan.

Merkkien automatiikkaa jo testataan

Merkit ohjautuvat joko liikenteen tai kelin mukaan. Suunta on kohti suurempaa automatiikkaa.

– Jos kelitilanne muuttuu huonoksi, taustajärjestelmä antaa nopeuden laskemisesta suosituksen, jonka liikennekeskuspäivystäjä hyväksyy. Muutos voi myös olla automaattinen ja siihen suuntaan ollaan menossa tulevaisuudessa. Automatiikan luotettavuutta on testattu tänä talvena Koskenkylä–Loviisa–Kotka-alueella, se on ollut automaattiohjauksella, kertoo Luoma.

Lainsäädäntö mahdollistaa vaihtuvien rajoitusten nostamisen moottoritiellä 120 kilometriin tunnissa maaliskuun alusta, kun on valoisaa ja erittäin hyvät olosuhteet. Tätä mahdollisuutta on Luoman mukaan jo käytettykin tämän kevään aikana.

Talviajan nopeusrajoitusten vaihtotyöt maanteillä alkavat (siirryt toiseen palveluun) tänä keväänä torstaina 31. maaliskuuta ja valmista pitäisi olla viikonloppuun mennessä kaikkialla Suomessa.