Oopperaa kaikelle kansalle – suoratoistoesitykset yleistyvät Suomessa ja maailmalla

Ooppera- tai balettiesityksen voi yhä useammin kokea kotisohvalta. Yle aloittaa suoratoistoyhteistyön Suomen Kansallisoopperan ja -baletin kanssa huhtikuussa.

musiikki
Igor Stravinsky: Hulttion tie.
Igor Stravinskyn Hulttion tie -oopperan voi katsella suorana nettilähetyksenä huhtikuussa.Saara Salmi

Yleisradio ja Suomen Kansallisooppera ja -baletti tiivistävät vuonna 2014 alkanutta yhteistyötään.

Ooppera- ja balettiesityksiä tarjotaan jatkossa television ja radion lisäksi verkossa: kevätkaudella nettilähetyksen saavat Igor Stravinskyn ooppera Hulttion tie (9. huhtikuuta) sekä Kenneth Greven ja Tuomas Kantelisen baletti Pieni merenneito (22. huhtikuuta). Tulevaisuudessa streamauksia on odotettavissa enemmän.

– Sopimuksen perusta on se, että teemme yhden televisioinnin ja yhden radioinnin Kansallisoopperan kanssa vuodessa. Toki haluamme katsoa, paljonko pystymme lisäämään tarjontaa streamien avulla. Tavoite on ehdottomasti se, että tämä ei jää kokeiluksi, kertoo vastaava tuottaja Miikka Maunula Yleltä.

Yle tarjoaa oopperan suoratoistolähetyksiä ensimmäisten joukossa, mutta vastaavia palveluita kehitetään myös maailmalla.

Vuosi sitten eurooppalainen oopperayhteisö Opera Europa julkaisi suoratoistopalvelun, johon liittyi aluksi viisitoista oopperataloa. Myös Kansallisooppera on hankkeessa mukana.

Maunulan mukaan ala on kasvustaan huolimatta uudenkarhea.

– Tuntuu siltä, että olemme edelleen junan ensimmäisessä vaunussa. Suomessa ollaan oltu etunenässä osittain teknologiavillityksen ja maan laajuuden takia. Meillä on esimerkiksi Tamperetalo ja tietysti Musiikkitalo, jotka ovat lähteneet laventamaan streamitoimintaa.

Uuden yleisön jäljillä

Kansallisooppera tavoittelee suoratoistoilla uusia yleisöjä. Kun oopperan voi katsoa ilmaiseksi kotisohvalta, lippujen hinnoista tai pitkistä etäisyyksistä ei voi valittaa.

Oopperassa uskotaan porttiteoriaan.

– Ajattelemme, että kun ensimmäistä kertaa pääsee kontaktiin oopperan tai baletin kanssa, voi syntyä halu tulla paikan päälle, Kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen sanoo.

Jo tarjotut nettilähetykset eri kanavissa ovat saaneet kehuja. Useimmiten kiitetään siitä, että tuotannot on mahdollista kokea maailman eri kolkissa Utsjoelta New Yorkiin.

Mutta onko toiminta kannattavaa?

Igor Stravinsky: Hulttion tie.
Igor Stravinsky: Hulttion tie.Benjamin Ilmoni

– Mikä on kannattavaa? Kaikkea ei voi laskea rahassa, Kärkkäinen vastaa.

Hänen mukaansa toiminnan perusajatus on äärettömän kannattava. Oopperatalolle hankittiin kahdeksan robottikameraa, jotta verkkolähetysten tekeminen edullisesti on mahdollista.

– Se oli investointi, jonka halusimme tehdä.

Suoratoistojen huonoja puolia ei ole tullut vastaan.

– Joku on esittänyt pelkoja siitä, että haluavatko ihmiset enää tulla esityksiin. Toistaiseksi olemme kuulleet pikemminkin niin päin, että pienikin väläys esityksestä voi aiheuttaa halun tulla paikan päälle, hän toistaa.

Elokuvateatterinäytökset edelleen suosittuja

Nettistreamit ja televisioinnit tarjoavat vaihtoehdon jo vuosia pyörineille suorille elokuvateatterinäytöksille.

Finnkinolta kerrotaan, että yleisö on innoissaan palvelusta: kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti, ja tarjonta on laajentunut oopperoista teatterinäytöksiin, konsertteihin ja taidehistoriaesityksiin.

Uudet esitystavat vaativat laajoja sopimusneuvotteluita. Esimerkiksi New Yorkin Metropolitanista lähetetään syys- ja kevätkauden aikana yhteensä kymmenen oopperaa ympäri maailmaa. Tekijänoikeudet koskevat satoja esiintyjiä.

Kärkkäinen kiittää taiteilijoitaan siitä, että oikeuksista on päästy sopuun täälläkin.

– On hienoa, että he ovat ymmärtäneet sen olevan yhteinen etu – että taidettamme päästään näkemään, Kärkkäinen sanoo.