Lapin Kultaa aletaan valmistaa myös Moskovassa – heikko rupla romautti tuontiolutmarkkinat Venäjällä

Hartwall on solminut Lapin Kulta -oluen lisenssivalmistussopimuksen venäläisen panimon Moskov Brewing Company kanssa. Uusi yhteistyökumppani valmistaa, myy ja jakelee Lapin Kultaa yksinoikeudella koko Venäjän alueella.

talous
A glass of beer on a bar.
Jyki Lyytikkä / Yle

Hartwallin vientijohtajan Matti Ristolan mukaan Venäjän olutmarkkinat ovat valtavat, yksi maailman suurimmista. Ruplan heikko kurssi on kuitenkin tehnyt tuontioluista liian kalliita tavalliselle venäläiselle. Tuontioluiden markkinat ovat romahtaneet.

– Venäjä on perinteisesti ollut meille vahva alue, mutta ruplan kurssi on tehnyt tuontituotteista niin kalliita, että tuontiolueiden markkina on täysin romahtanut viimeisen vuoden aikana.

Nykyinen myynti ei riitä pitämään perinteisesti vahvaa Lapin Kulta -brändiä yllä Venäjällä. Tämän vuoksi Hartwall on tehnyt sopimuksen Lapin Kulta -oluen lisenssivalmistuksesta moskovalaisen Moskov Brewing Companyn kanssa. Sopimus on yksinoikeudellinen koko Venäjän alueella ja pitää sisällään myös jakelun.

Tavoitteena moninkertaistaa myynti

Lisenssisopimus on pitkäaikainen ja sen tavoite on moninkertaistaa nykyinen myynti Venäjällä, vientijohtaja Matti Ristola kertoo.

– Venäjän olutmarkkinat ovat valtavat ja esimerkiksi Moskovassa asuu noin 11 miljoonaa asukasta ja Moskov Brewing Company on siellä toiseksi vahvin toimija. Heillä on myös erittäin suuri jakeluvoima Venäjällä ja Lapin Kullan myyntipisteiden määrä tulee Venäjällä moninkertaistumaan.

Ristolan mukaan lisenssisopimukset ovat se tapa, jolla monet isot pelurit toimivat tässä markkinatilanteessa Venäjällä.

– Moskov Brewing Company valmistaa ja myy Lapin Kultaa Venäjällä ja me saamme korvauksen jokaisesta myydystä litrasta, Ristola kuvaa lisenssisopimusta.

Vientiä jatketaan

Ristolan mukaan Hartwall jatkaa myös oman Lapin Kulta -oluen vientiä Venäjälle.

– Kuluttajat ovat Venäjällä jakautuneet kahteen koulukuntaan, ne jotka haluavat aitoa ja alkuperäistä tuontiolutta, heitä on erityisesti Pietarin alueella, mutta se on rajattu kohderyhmä. Isompi kuluttajamassa ei ole valmis maksamaan tuontituotteesta paljoa enempää.

Suurelle kuluttajaryhmälle lisenssillä valmistettu mutta vahvan brändin omaava tuote on vaihtoehto.

Lapin Kullalla on pitkä historia Venäjällä ja se on ollut maassa pitkään myydyin tuontiolut.

– Edelleen ollaan, erityisesti Pietarin alueella Lapin Kulta on yksi myydyimmistä tuontioluista ja tunnettu brändi. Mutta nyt muuttunut taloustilanne ja heikentynyt rupla on muuttanut olutmarkkinat täysin, Ristolainen sanoo.

Venäjällä on Ristolan mukaan kysyntää isoille kansainvälisille brändeille jotka ovat kuluttajien maksukyvyn rajoissa. Tätä kysyntää Hartwall tavoittelee lisenssisopimuksella, jonka toteutumista yhtiö seuraa tarkasti.

Ristolaisen mukaan on mahdollista, että oluen lisenssivalmistusta voitaisiin levittää muuallekin maailmalle, mikäli Venäjän kokemukset ovat hyvät.