Kivijalkakaupat kiinnostavat jälleen – nettikaupassa ei voi hypistellä vaatteita tai hengailla kavereiden kanssa

Verkkokaupan suurin huuma Suomessa on laantunut ja ihmiset ovat palaamassa perinteisiin kivijalkakauppoihin. Etenkin vaatekaupat luottavat jälleen fyysisiin liikkeisiin, jotka toimivat nettikaupan rinnalla. Kivijalkakaupat edustavat myös kaupunkikulttuuria, jollaista halutaan tukea.

talous
Kivijalkakauppa
Yle

Helsingin keskustassa sijaitseva lifestyle-kauppa Nudge kuhisee asiakkaista lounasaikaan keskellä viikkoa. Se ei ole ihan normaalia kaupalle, joka myy vaatteita, kosmetiikkaa ja lahjatavaroita.

Syy lounasajan ruuhkaan on ravintola Rulla, joka on toiminut kaupan yhteydessä vuodesta 2012 lähtien. Synergiaetu on selkeä.

– Tänne tullaan viihtymään. Voidaan samalla syödä ja tehdä ostoksia, sanoo kuusi vuotta sitten perustetun Nudgen yrittäjä Minna Aalto.

Helsingin keskustasta löytyykin jo nykyisin useampi kivijalassa toimiva liike, jossa kaupan lisäksi toimii esimerkiksi kahvila tai vaihtuville näyttelyille varattu tila.

Kivijalkakauppa
Helsinkiläisen Lokal-kaupan yhteydessä on tila vaihtuville taidenäyttelyille.Yle

Shoppailukokemus kaikille aisteille

Verkkokaupan kasvusta on kohkattu Suomessa viime vuosina. Kasvua ei kuitenkaan tapahtunut enää viime vuonna.

Etenkin vaatekaupoissa on huomattu, että perinteiset kivijalkakaupat ovat alkaneet jälleen kiinnostaa ihmisiä. Moni netistä vaatteita ostanut on saattanut pettyä, kun materiaali onkin aivan erilainen kuin miltä se ruudulta näytti. Kankaita ja materiaaleja halutaan kosketella.

Muotimerkki Onar perusti oman liikkeensä Helsingin ydinkeskustaan muutama viikko sitten. Italian Vogue-lehdessäkin huomioitu suomalaismerkki toimi aikaisemmin nettikauppana, mutta fyysinen liike perustettiin verkkokaupan tueksi.

Kivijalkakauppa
Irene Kostas perusti ensimmäisen Onar-liikkeensä Helsinkiin, vaikka muotimerkki lähti kaksi vuotta sitten netti edellä kansainvälisille markkinoille.Yle

– Ihmiset tarvitsevat kokemuksia sekä tunnusteltavaa ja kosketeltavaa kaikille aisteille. Meillä on myös nettikauppa ja se on toki tärkeä, mutta uskon, että tämä offline tukee onlinea, sanoo Onarin perustaja, muotisuunnittelija Irene Kostas.

Samoilla linjoilla on dosentti Anu Raijas Helsingin yliopistosta.

– Varmaan odotukset verkkokaupan suhteen olivat suuremmat, mutta nyt olisi hirvittävän hyvä muistaa se, että verkkokauppa ja perinteinen kivijalkakauppa voisivat hyvin tukea toisiaan. Sama kauppa tai liike voisi tarjota molempia palveluita.

Sosiaalisuutta ja elämäntapaa

Kivijalkakaupat houkuttelevat kävijöitä konsepteillaan, jotka edustavat kokonaista elämäntapaa. Eettisiä ja ekologisia tuotteita myyvän Nudge-kaupan yrittäjä Minna Aalto on huomannut kuluttajien käyttäytymisen muuttuneen parin viime vuoden aikana.

– He ovat huomanneet, että kulutusvalinnoilla voi oikeasti vaikuttaa. Nudge-liike edustaa kokonaista elämäntapaa, mihin kuuluu terveellinen ruoka ja eettisyys.

Kivijalkakauppa
Lifestylekauppa Nudge ja ravintola Rulla toimivat samassa kivijalkaliikkeessä Helsingin keskustassa.Yle

Ihmiset hakevat kivijalkakaupoista myös sosiaalisuutta, jota nettikauppa ei voi tarjota.

– Nyt ostosten tekemisessä on aika elämyksen hakemiselle ja sosiaaliselle kanssakäymiselle. Suomessa on yli miljoona yksin asuvaa ja he mielellään asioivat lähellä ja tapaavat muita ihmisiä samassa yhteydessä, sanoo dosentti Anu Raijas Helsingin yliopistosta.

Monelle kaupunkilaiselle kivijalkakaupat edustavat sellaista kaupunkikulttuuria, jota halutaan tukea.

– Ihmiset haluavat, että kaupunki pysyy elävänä ja että näitä kivijalkoja on yhä edelleen, uskoo yrittäjä Minna Aalto.