Kuntopyörät ja tasapainolaudat korvasivat perinteiset pulpetit – "Auttaa selvästi oppimista"

Jotkut oppilaat oppivat paremmin, jos he liikkuvat oppitunnin aikana. Näin uskoo Liedon lukion opettaja Riina Kolkkala-Westerlund. Lukion aktiiviluokkahuoneeseen on hankittu muun muassa kuntopyöriä, jumppapalloja ja tasapainolautoja.

Kotimaa
Liedon lukiossa voi käyttää liikuntavälineitä terveystiedon tunnilla.
Liedon lukion terveystiedon tunneilla ei tarvitse istuskella. Luokkatila on varustettu muun muassa jumppapalloilla ja kuntopyörillä. Motorinen liike jättää pysyvämmän muistijäljen, sanoo opettaja Riina Kolkkala-Westerlund.

Liedon lukion terveystiedon tunneilla ei tarvitse istua pulpetissa, sillä luokkahuone on varustettu muun muassa jumppapalloilla, kuntopyörillä, tasapainolaudoilla ja steppereillä.

Meillä on oppilaita, joilla on vaikeuksia keskittyä. Tämä vahvistaa selvästi heidän oppimistaan.

Riina Kolkkala-Westerlund

Aktiiviluokkahuone auttaa opiskelijoita keskittymään opetukseen perinteistä luokkahuonetta paremmin. Näin uskoo Liedon lukion opettaja Riina Kolkkala-Westerlund.

Luokassa käy tasainen liike, kun lukiolaiset kuuntelevat opettajaa kuntopyörää polkien tai vatsalihaksiin käyvän jumppapallon päällä istuen.

Liedon lukiossa ensimmäistä vuottaan opiskeleva Maria Jussila uskoo, että kuntoiluvälineisiin keskittyminen ei vie huomiota pois opetuksesta. Ihan jokaiseen tilanteeseen aktiiviluokka ei kuitenkaan sovellu.

– Esimerkiksi kokeissa tällainen luokka ei varmaan olisi kauhean hyvä. Myöskään kemian tai fysiikan tunnit eivät olisi kovin turvallisia, Jussila naurahtaa.

Tunnilla ei ole pakko liikkua

Suurin osa Liedon lukion aktiiviluokkahuoneen liikuntavälineistä on lahjoitettuja. Eniten rahaa on kulunut jumppapalloja varten hankittuihin pieniin pöytiin.

Liikkuminen tunnin aikana on kuitenkin vapaaehtoista. Luokkahuoneesta löytyy myös korkeita pöytiä, joiden ääressä voi seistä tai istua.

Motorinen liike jättää pysyvämmän muistijäljen.

Riina Kolkkala-Westerlund

Opettaja Riina Kolkkala-Westerlund huomauttaa, että joillekin opiskelijoille liikkuminen tunnin aikana sopii perinteistä istuskelua paremmin.

– Motorinen liike jättää pysyvämmän muistijäljen. Meillä on oppilaita, joilla on vaikeuksia keskittyä. Tämä vahvistaa selvästi heidän oppimistaan.

–Täällä on lupa liikkeeseen, se ei minua haittaa. Meteli haittaisi enemmän, mutta sitä ei täällä synny, Kolkkala-Westerlund toteaa.