Kotimainen chick lit -kirjallisuus on jo salonkikelpoista – bimbo-leima on kadonnut

Naisille suunnattu viihdekirjallisuus, chick lit, on viime vuosina saanut jalansijan myös kotimaisessa kirjallisuudessa. Chick lit -kirjailijoita on tullut enemmän ja heidän asemansa on vakiintunut muutamassa vuodessa.

kirjallisuus
Laura Paloheimo.
Laura Paloheimo.Nella Nuora / Yle

Laura Paloheimo pyörittelee käsissään uunituoretta romaaniaan eikä oikein uskalla avata sivuja ja lukea tekstiä.

– Olen jo niin syvällä uuden romaanin kirjoitusprosessissa, että vanhaan tekstiin palaaminen on vaikeaa. Olen jo melkein unohtanut, mitä sitä tulikaan kirjoitettua, naurahtaa Paloheimo.

Puppiduu on Laura Paloheimon neljäs romaani. Kun hän kirjoitti ensimmäisen kirjansa viitisen vuotta sitten, chick lit oli vielä tuntematonta kotimaisella kirjallisuuskentällä. Laura Paloheimo kertoo, että epäilijöitä riitti uran alkutaipaleella.

– Kyllä se tuli aikamoisena yllätyksenä. Sain niin paljon osakseni vähättelyä, kampitusyrityksiä ja sormen heilutusta. Minua neuvottiin, että lopeta nyt ajoissa, ei sinua muuten oteta vakavasti. Mietin hetken aikaa, että vakavasti.... missä? Ainut asia mihin olen pyrkinyt, on olla vakavasti otettava viihdyttäjä.

Chick lit -kirjallisuus on nimenomaan naisille suunnattua viihdettä. Se eroaa perinteisestä harlekiini- ja viihdekirjallisuudesta siinä, että naiset kuvataan itsenäisinä, ja kerrontaa höystää itseironia. Kirjojen sinkkunaiset elävät yleensä kaupungeissa ja lajityyppiin kuuluvat vahvasti shoppailu, juhliminen ja blingbling.

Genren tunnetuimpia ulkomaisia esikuvia ovat Helen Fieldingin Bridget Jones kirjat ja Candace Bushnellin Sinkkuelämää. He aloittivat chick lit -buumin tasan 20 vuotta sitten.

– Tästä huomaa, miten hitaasti maailman trendit rantautuvat suomalaiseen kirjallisuuteen. Vasta viiden viime vuoden aikana on syntynyt enemmän kotimaista chick litiä. Nykyään kirjailijoita on jo useita ja genreä pidetään sellaisena, johon halutaan panostaa, ja se on myös saanut oman jalansijan, kertoo Tammen kirjallisuusjohtaja Outi Mäkinen.

Naisille suunnattuja kirjoja.
Nella Nuoroa / Yle

Myös Laura Paloheimo on ottanut paikkansa suomalaisessa kirjallisuudessa. Enää hän ei joudu kuuntelemaan vähätteleviä kommentteja. Viides chick lit -kirja on jo työn alla. Hän kirjoittaa sitä kirjailijoiden pyhätössä Villa Kivessä, jossa hänellä on ollut työhuone jo parin vuoden ajan. Lisäksi Paloheimo opettaa luovaa kirjoittamista.

Kiitollisin Paloheimo on vanhoille konkareille, joilta hän on saanut kannustavaa palautetta.

– Esimerkiksi Laila Hirvisaari ja Outi Pakkanen ovat olleet aivan ihania. He ovat sanoneet, että pidä oma tyylisi, ole juuri sitä mitä olet.

Paloheimo sanoo ymmärtävänsä, että kun mukaan tulee erilainen tyyppi, erilaisista taustoista, se aiheuttaa aina hämminkiä. Suomessa istuu vielä tiukassa käsitys kärsivästä taiteilijasta. Kepeä ja viihdyttävä chick lit -kirjallisuus ei sovi helposti tähän pirtaan.

– Jos vielä näyttää sellaiselta, että on oiva maalitaulu, niin sitä on helppo vetää tukasta. "Tuo bimbo ei varmasti tajua mitään, kun on niin pyntättykin." Vaikka kirjoitan chick litiä, olen kuitenkin perheellinen, enkä esimerkiksi juuri shoppaile. Eihän dekkaristejakaan pidetä murhaajina, vaikka kirjoittavat murhista, puuskahtaa Paloheimo.

Paloheimo suhtautuu työhönsä ja genreen kunnianhimoisesti. Tärkeintä on, että tekee työtä täydellä sydämellä lajityypistä riippumatta.

– Kyllä chick lit -kirjat tehdään ihan samanlaisena käsityönä kuin kaikki muutkin kirjat. Tähän ei ole mitään formaattia, vaan kirjat syntyvät ihan samanlaisessa prosessissa kuin muutkin teokset. Käyn läpi kaikki tunteet ja samat möyrinnät kuin muutkin kirjailijat.

Kotimainen chick lit ei juhli blingblingillä

Suomalainen chick lit eroaa kansainvälisistä esikuvistaan monessa suhteessa. Luksusmerkit eivät ole niin isossa roolissa, ja jo maamme pienet ympyrät luovat omat rajoituksensa.

– Kansainvälisen chick litin viihteellinen eskapismi perustuu juuri miljoonakaupunkien tunnettuihin paikkoihin, kuuluisiin ravintoloihin ja klubeihin, joista on ehkä kuullut. Helsinki ja maamme muut kaupungit antavat väistämättä vähän tylsemmät puitteet, toteaa Outi Mäkinen Tammesta.

Laura Paloheimo on kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että suomalaisen chick litin on nojattava suomalaiseen arvomaailmaan ja ympäristöön.

Laura Paloheimo
Laura PaloheimoNella Nuora / Yle

– Chick lit kertoo yleensä tästä ajasta ja naisten elämästä siinä. Esimerkiksi nyt, kun maailmanmeno on niin epävakaata, olisi älytöntä kirjoittaa materian tavoittelusta. Se ei istu meidän maailmankuvaamme. Kun kirjoitetaan suomalaista chick litiä, niin sen täytyy pohjata Suomeen.

Ilo ja onnelliset loput kuuluvat chick lit -kirjallisuuteen, mutta nykyinen epävarmuutta ja pelkoa ruokkiva maailmanmeno on saanut Paloheimon terävöittämään sanomaansa.

– Olen luopunut ironiasta ja sarkasmista kirjoissani. Nykyinen some-maailma on niin täynnä vihaa ja ivaa. Se jolla on ilkeimmät sanat, saa eniten huomiota. Lisäksi tarinoissani ei ole enää kilpailevaa tai ilkeää naishahmoa. Haluan korostaa ystävyyttä ja lempeyttä. Niitä tarvitaan näinä aikoina.