Polkupyöräilijän uusin vimpain: langattomat vaihteet

Maantiepolkupyörien tekniikkaa kehitetään kovaa vauhtia. Sähkövaihteet ovat jo yleisiä, mutta nyt uutena on langaton vaihteisto.

Kotimaa
Langaton vaihteisto ei kaipaa perinteisiä vaijereita.
Pekka Loukkola / Yle

Polkupyörien tekniikan kehitys tuo menopeleihin uusia keksintöjä.

Sähköpyöriä on ollut markkinoilla jo usean vuoden ajan. Sähkövaihteet ovat tätä päivää maantiepyörissä, ja nyt kaksi vaihteita toimittavaa yritystä tarjoaa järjestelmää sähköiseen vaihteen vaihtamiseen, toinen jopa langattomasti.

Oululaisen Special Biken kauppias Timo Isokäännän mukaan langattomat vaihteet ovat juuri nyt pyörämaailman suurin uudistus.

– Sähkötoimisia vaihteita on ollut jo pitkään, mutta nyt kolmas valmistaja eli SRAM tuli mukaan ja teki sähköttömästä vaihteistosta langattoman, kertoo Isokääntä.

Sähkötoimisia vaihteita on Shimanolla ja Campagnololla.

Langattomuuden myötä vaihteistosta jäävät pois kaapelit. Pyörän kahvoissa on nappiparistot, joilla ohjataan etu- ja takavaihtajan toimintoja. Kummassakin vaihtajassa on omat akut. Yhdellä latauksella ajaa noin tuhat kilometriä. Akun paino on 27 grammaa, joten langaton vaihteisto ei juuri tuo lisäpainoa pyörään.

Pyöräilyn periaate on edelleen sama

Nykyisen polkupyörän historia on noin sata vuotta vanha. Edelleen polkupyörässä on renkaat, runko ja ketju. Pyörämalleissa viime vuosien aikana on tullut hybridien lisäksi cyclocross-pyöriä ja viimeisimpänä fatbike. Pyörämateriaalit ovat keventyneet.

– Polkypyörien osien kehitys on hurjaa. Kymmenen vuotta sitten levyjarrut olivat vain kalleimmissa pyörissä, nyt hydraulisia levyjarruja on jo 600 euron pyörissä, kertoo Isokääntä.

– Kun mennään 5-8 vuotta eteenpäin, niin veikkaanpa, että langattomien vaihteiden hinnat halpenevat ja niitä löytyy edullisistakin malleista, jatkaa Timo Isokääntä.

Sähköpyörä valtaa alaa

Sähköavusteisten polkupyörien myynti on Suomessa kasvussa. Oululaisen Special Biken kauppias Timo Isökääntä uskoo, että sähköpyörien menekki lisääntyy, kun valikoima kasvaa.

– Keski-Euroopassa sähköpyörien myynti on jo isoa, sillä on jo merkitystä. Me tulemme pohjoisessa hiukan tässäkin asiassa myöhässä.

– Olen kokeillut sähköavusteista maastopyörää jo jonkin aikaa ja hymyilyttäähän se matkanteko, kun moottorista tulee apua, naurahtaa Isokääntä.

– Hintahaarukka sähköpyörän ja tavalliseen polkupyörän välillä on suuri. Akut maksavat paljon. Se hidastaa sähköpyörien menekkiä. Toki matkanteko helpottuu, mutta siitä pitää maksaa, päättää Isokääntä.