1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kun lakaisukone piippaa, kannattaa varoa – "Ihmiset ovat liiankin rohkeita"

Katuhiekka on täynnä roskia ja hienontunutta kiveä, siksi sen kierrättäminen ei kannata. Lakaisinkoneitten satojen kilometrien urakka jatkunee toukokuuhun asti.

Kuva: YLE

Vuotuinen kevään merkki eli katujen harjaus on taas alkanut monessa kunnassa. Teräsharja pyyhkii talven hiekan ja paljastaa kesän asfaltin. Pölyä on vaikea välttää. 

– Sitähän tämä on, reunakivien varomista ja kulmaharjan kyttäämistä, sanoo harjakoneen kuljettaja Timo Paasila Kokkolassa. Hän haluaa varoittaa kadulla liikkujia. 

– Tuntuu, että ihmiset ovat liiankin rohkeita ja tulevat lähelle. Aina kun piippausääni kuuluu, niin kannattaa varoa, muistuttaa Paasila.

Työn touhussa kuski voi kuunnella musiikkia ja kaveriin ollaan yhteydessä radiopuhelimella.

Talvella hiekka jauhoontuu

Katujen harjaus etenee normaalin aikataulun mukaan tänä vuonna. Homma etenee niin kauan kun sää pysyy plussan puolella.

Katuhiekan kierrätys tulee helposti mieleen. Kokkolan kaupungin tiemestari Kari Pihlajamäki sanoo, että hiekassa on puhdistuksen kannalta liian paljon pölyä ja lietettä.

– Ja kyllä sieltä voi löytyä kaikkea roskaa kengistä kännyköihin. Kierrätys ei ole kannattavaa. Hiekka menee kaatopaikalle.

Vesisade hyväksi -pakkanen pahaksi

Homma on nyt vasta alussa. Pääsiäisen lämmin sää pani koneeet liikkeelle.

Pääkaduista aloitetaan. Reuna-alueita on jo kasteltu miedolla suolaliuoksella pölyn vättämiseksi.

– Pakkanen on katujen puhdistuksen riesa. Katu kastellaan ennen harjausta ja jos koneen suuttimet jäätyvät niin homma tyssää.

– Varjopaikkoja ei vielä voi putsata koska niissä on jäitä. Pieni sade on meille hyväksi.

Lakaisija ehtii harjaantua toukokuulle

Kokkolassa on nyt neljä yksikköä liikkeellä sekä avoharjoin että keräävin laittein varustettuna.

– Katuja on 400–500 kilometriä ja siihen 300 kilometrin pyörätiet päälle, arvioi Pihlajamäki. Kyllä tätä riittää ehkä toukokuulle asti. Katuja työstetään paikoin neljäänkin kertaan.