Polkupyörän keväthuolto on myös turvallisuuskysymys

Tiet sulavat ja polkupyöriä vedetään ulos talvivarastoistaan. Muoniolaisen pyöräasentajan Seppo Fribergin mielestä huoltamattomalla tai jopa viallisella pyörällä ei saa lähteä liikenteeseen. Friberg tietää mistä puhuu, sillä hän huoltaa ja korjaa lähes 300 polkupyörää vuodessa.

polkupyörät
Pyörähuollon työvälineitä
Jorma Korhonen / Yle
Pyörä korjaaja keväthuolto seppo friberg muono
Aamulla fillaripajalle tuotu polkupyörä uusiutuu näppärästi Seppo Fribergin käsittelyssä. Haastattelu ja kuva: Jorma Korhonen / Yle
Pyörähuollon työvälineitä
Jorma Korhonen / Yle

Polkupyörän keväthuolto on paitsi tekniikan varmistusta, myös turvallisuuskysymys, sanoo muoniolainen pyöräkonkari Seppo Friberg. Se on kuin auton katsastus.

Esimerkiksi käsijarrujen kunto on tärkeä. Seuraukset saattavat olla pahat, jos vaijerit ovat töhkäiset; painettu jarru ei palaudu vanteesta tai jumittuu siihen kiinni. Seurauksena pyöräilijä löytää itsensä tien pinnasta.

Korjattavia ja huollettavia pyöriä riittää

Fribergin pyöräkorjaamo "fillaripaja" on Muonion työkeskuksen yhteydessä, yksi sen toiminnoista. Friberg ohjaa ja neuvoo työllistettäviä nuoria pyöräkorjaajiksi. Kiinnostusta on, mutta pienet tilat rajoittavat osallistumista.

Fribergin mukaan korjattavista ja huollettavista polkupyöristä ei ole pulaa. Hänelle ja kaverilleen niitä riittää pitkäksi jonoksi saakka.

Ihmiset tuovat pyöränsä ammattilaiselle, kun eivät itse ymmärrä ajopelinsä tekniikan päälle. Pyörän nykytekniikka vaatii erityisosaamista ja erityistyökaluja, kuten ulosvetäjiä ja avaimia. Niitä tarvitaan muun muassa rumpuvaihteiden ja -jarrujen avaamiseen.

Ei mitä hyvänsä vaseliineja ja öljyjä

Seppo Friberg varoittaa notkistamasta pyörää millä hyvänsä vaseliinilla tai öljyllä. Ne vain keräävät hiekkaa ja töhkää ja ovat pikeminkin haitaksi kuin hyödyksi.

Nykyisin käytetään keraamisia öljyjä, joihin lika ei tartu.

– Sehän on tärkeää, että pyörä kulkee kevyesti. Hyvin hoidetulla pyörällä on sama vaikutus kuin oikein voidellulla suksella, hän sanoo.

Pyöräasentaja korjaa myös löytöpyöriä ja rollaattoreita

Fillaripajalle tuodaan paljon korjattavaksi myös löytöpyöriä, joita Friberg kutsuu kaatopaikkapyöriksi.

– Korjailemme niitä, kun aikaa on. Valmistumisessa ei ole mitään aikataulua.

Fillaripajalla on pitkä rivi näitä korjattuja kaatopaikkapyöriä, jotka etsivät uutta omistajaa 80-100 eurolla.

Fillaripajalla korjataan myös vanhusten ja liikuntarajoitteisten rollaattoreita. Niiden huoltotarve kasvaa jatkuvasti.