Rapainen auto edustuskuntoon – autotekniikan opiskelu alkaa korin huollosta

Auton pesu on monitahoinen juttu. Keväisten kurakelien jälkeen pitäisi saada siistiksi niin maalipinta, ikkunat kuin sisätilat tekstiileineen. Autotekniikan opiskelussa oppiaineen nimi on korin huolto.

Kotimaa
Autoteknikan lehtori Jouko Hallikainen, Savonlinnan ammatti- ja aikuiopisto.
Autoalan opiskelu alkaa korin huollosta, sanoo lehtori Jouko Hallikainen.Paavo Koponen / Yle

Huoltoaseman pesukone on ihan hyvä laite auton ulkopuolen nopeaan puhdistuksen. Mutta kun pitää saada oikeasti puhdasta sisältä ja päältä, niin tarvitaan kyllä käsityötä. Vaivannäkö on kuitenkin perusteltua. Kori on auton kallein osa. Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa autotekniikan opiskelu alkaakin korin huollosta.

– Se on yksi tärkeimpiä osa-alueita siinä vaiheessa, kun opiskelijat tulevat tänne kouluun. Kori on kallein osa autossa ja se on syytä heti oppia pitämään kunnossa. Syksystä alkaen opetetaan miten se homma tehdään, painottaa lehtori Jouko Hallikainen.

Pikakurssi autonpesijälle

Huoltoasemilla, tarvikekaupoissa ja jopa tavarataloissa autonhoitoaineita ja välineitä on tarjolla niin paljon, että pää menee pyörälle. Kaikkea ei aina tarvita.

– Ehkä on hyvä muistaa, että yksinkertainen on kaunista. Jos on pesushampoota, mahdollisesti jotain liuotinta vaikeampia tahroja varten, kunnollinen pesusieni tai harja ja sen lisäksi runsaasti vettä, niin pääsee jo aika pitkälle. Kovin kummoisia varusteita ei tarvita, mutta käsin pesu on maalipinnalle hellävaraisin ja sillä saadaan tarkin pesutulos, lehtori Hallikainen neuvoo.

– Lähtökohtana on se, että käytetään niin mietoja pesuaineita kuin suinkin mahdollista. Vain tositarpeeseen käytetään vahvempia aineita. On turha rasittaa maalipintaa ja ympäristöä ja aineiden ekologisuus on muistettava, Hallikainen korostaa.

Oppiaineena korin huolto on kuitenkin paljon pesua laajempi asia. Siihen kuuluu myös vahaus ja sisäpuhdistus. Oppilastyönä se on koko päivän homma.

Sisätiloissa on haastetta

– Sisäpuhdistus on vielä haasteellisempi kuin ulkopuhdistus. Meillä lähtökohta on, että kun auto täältä lähtee, niin se on lähestulkoon yhtä siisti kuin uutena. Lattialla ei ole hiekkaa eikä pölyä, lasit ovat puhtaat ja kirkkaat ja kovat pinnat pölystä vapaat. Hajujen poistoon on aineita ja keinoja, mutta raikas tuoksu tulee jo puhdistusaineista, Hallikainen kertoo.

Auton lattioissa on muovimattoja ja monenlaisia karvamattoja. Yleensä ne puhdistetaan imuroimalla. Jos se ei riitä, käytetään märkäpesulaitteita. Irtonaiset suojamatot otetaan ulos ja pestään yleensä vedellä painepesurilla ja sitten kuivataan. Istuimien ja muun sisäverhoilun pesuun tarvitaan järeämpiä menetelmiä.

– Jos imurointi ei riitä, niin käytetään märkäpesulaitetta, joka sumuttaa pesuainevettä ja imee sen saman tien pois. Samalla lähtee jonkin verran tahroja pois. Sisustuksen kuivuminen kestää tosin aikansa, eikä liikenteeseen heti pääse, Hallikainen mainitsee.

Puhdas tuulilasi on turvallisuutta

Likainen tuulilasi on vaarallinen. Etenkin vastavalotilanteessa näkyvyys heikkenee ja voi kadota kokonaankin. Auton lasien kuuluu olla sisältäkin puhtaat ja kirkkaat.

– Lasien pesuun on olemassa hyviä kemikaaleja. Yleensä ne ovat vaahtoja, jotka sumutetaan lasille ja pyyhitään paperilla pois. Mikrokuituliinoja ja vettäkin voi käyttää. Vaivaa se ilman muuta vaatii. Jos meinaa tehdä ikkunat laikuttomiksi, niin homma pitää tehdä ihan ajatuksen kanssa, lehtori Hallikainen korostaa.