Koe uusi yle.fi

Lahti aloittaa virtuaalikäynnit ikäihmisten kodeissa

Lahti jakaa kymmenille vanhuksille ja vammaisille tablettitietokoneita sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseksi etänä. Koneen välityksellä ihmisiä voidaan muistuttaa esimerkiksi ottamaan lääkkeet.

virtuaalitodellisuus
Oulun kaupunginkirjastossa järjestetään ikäihmisille tabletin käytön opetusta.
Hanna Juopperi / Yle

Lahti ryhtyy antamaan sosiaali- ja terveyspalveluja ikäihmisille ja vammaisille koteihin tablettitietokoneiden avulla.

Noin 60 vanhusta saa tämän vuoden aikana maksutta laitteiston virtuaalisten hoivaratkaisujen vastaanottamiseen.

Laitteistoasennukset käynnistyvät tällä viikolla noin kymmenen vanhuksen kodissa.

Virtuaalisilla hoivapalveluilla ei korvata kotikäyntejä

Eija Kakko

Tablettitietokoneiden avulla vanhuksia pystytään ohjaamaan muun muassa lääkkeiden ottamisessa, ruoan lämmittämisessä ja insuliinin pistämisessä.

– Kaikille tämä ei sovi. Virtuaalisilla hoivapalveluilla ei korvata kotikäyntejä, sanoo projektipäällikkö Eija Kakko.

Virtuaalikäynnit tehdään sovittuun kellonaikaan ja ennakkoon on sovittu myös siitä, mitä käyntien aikana tehdään. Jos vanhus ei selviä ohjatuista toimista, hoitaja lähtee hänen luokseen kotikäynnille.

Maksutonta palvelua – tavoitteena säästöt

Laitteilla ikäihmiset voivat olla myös yhteydessä omaisiin tai vaikkapa muihin vanhuksiin.

Palvelussa mukana olevat vanhukset saavat itse nimetä omaiset, joille annetaan oikeus yhteydenpitoon.

Säästöjä Lahti arvioi saavansa virtuaalisista hoivapalveluista 55 000 – 60 000 euroa vuodessa.

Säästöä tulee, vaikka vanhukset saavat tablettitietokoneet ilmaiseksi eikä palvelusta peritä toistaiseksi minkäänlaista maksua.

Tähän ratkaisuun on päädytty, koska selkeää valtakunnallista linjausta etäpalvelujen asiakasmaksuista ei ole.

Tätä on pilotoitu vuoden verran

Eija Kakko

Lahdessa virtuaaliset hoivapalvelut tulevat käyttöön ensimmäisten kaupunkien joukossa koko maassa.

Aivan ummikkona kaupunki ei kuitenkaan virtuaalisia hoivapalvelujaan käynnistä. Kokemuksia on kerätty ja oppia haettu jo hyvän aikaa.

– Tätä on pilotoitu vuoden verran kymmenen asiakkaan kanssa, sanoo projektipäällikkö Eija Kakko.