Yrittäjä Katri Selin-Nurmella on pitkä kokemus miesten vaatetusliikkeen pyörittämisestä Hämeenlinnassa. Kun mies tulee vaateostoksille, hän ei halua viettää aikaa sovituskopissa.
– Jos ei suunnilleen kolmannet housut sovi päälle, miehelle tulee mieleen, että auton parkkiaika loppuukin ihan justiinsa. Myyjän pitää osata arvioida oikea koko ja malli heti, kun mies tulee sisään kauppaan, tai muuten jää kaupat tekemättä, hän kertoo.

Oikean koon arviointi on osa myyjän ammattitaitoa, joka kehittyy asiakastyössä. Myyjän pitää tuntea myyntituotteensa ja osata tuoda sovitettavaksi oikein istuva puvuntakki.
Ammattilaisen silmä ei lepää vapaa-aikanakaan: eri tilaisuuksissa Katri Selin-Nurmi kiinnittää huomiota miehiin, joita tekisi mieli pikaisesti kutsua vaateostoksille. Pahimpia virheitä ovat puvun väärä koko ja mallin epäistuvuus, värien väärä yhdistely ja yleinen nukkavieruisuus ja vanhanaikaisuus, kun se sama vanha aataminaikainen puku yhä kuitenkin mahtuu päälle.
– Arvostan tilannepukeutumista, se on tullut taas takaisin. Kun joku vaivautuu järjestämään juhlat, on hienoa, että sinne ei mennä siinä 20 vuotta vanhassa pikkutakissa, sanoo Selin-Nurmi.
Tänä keväänä miesten muodissa myyvät myös kukalliset, pallolliset ja pilkulliset paitakuosit.
– Ruutua ja raitaa on ollut jo niin kauan ja paljon, että nyt haetaan jo jotain muutakin. Mieskin voi käyttää esimerkiksi vaaleanpunaista paitaa, sehän näyttää tosi hyvältä vaikkapa sinisen puvun kanssa.