Herkkuja, humua ja kimalletta – kuvataidekoulu juhlii juhlateemalla

Makealta näyttäviä, komeita täytekakkuja kohoaa pitkin museon näyttelysalin seinää. Muun muassa savesta, kipsistä ja foliosta kootut kakut eivät tosiaankaan ole syötäviä. Kuvataidekoulun oppilaiden yhteistyönä kootut juhlakakut osuvat ensimmäisenä näköpiiriin, kun astuu Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulun 30-vuotisjuhlanäyttelyyn.

Kuvataidekoulutus
Kuvataidekoulun oppilas Johanna Hiekkala ja koulun rehtori Klaus Savolainen tutkivat tarkemmin juhlanäyttelyn kakkutarjontaa.
Kuvataidekoulun oppilas Johanna Hiekkala ja koulun rehtori Klaus Savolainen tutkivat tarkemmin juhlanäyttelyn kakkutarjontaa.Jenny Huttunen / Yle

Kuvataidekoulun voi aloittaa jo vaikkapa 4-vuotiaana ja niin teki Johanna Hiekkala. Takana on nyt 12 vuotta opintoja Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulussa.

– Molemmat vanhemmat ovat tehneet paljon käsitöitä ja varmaan päättivät silloin, että lastenkin täytyy, Hiekkala miettii.

Johanna Hiekkalan tekemä vesivärityö.
Johanna Hiekkalan lyijykynällä ja vesiväreillä tekemä piirros Toivolan vanhasta pihasta. Jenny Huttunen / Yle

Hiekkalan Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulun 30-vuotisjuhlanäyttelyyn valittu työ on lyijykynällä ja vesiväreillä tehty piirros Toivolan vanhasta pihasta. Luokasta ulos siirtyminen ja kohteen piirtäminen paikan päällä oli Hiekkalalle mieleinen tapa työskennellä.

– Kun kohteen näkee ja sitä voi tarkistella lähempää, siten sai paljon tarkemmin yksityiskohtia piirrettyä, Hiekkala kertoo.

Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulu täyttää tasavuosia ja juhlanäyttelyn aiheena on tietenkin mikäs muukaan kuin juhlat. Juhla on myös ollut koulun kuluvan lukuvuoden teema. Kuvataiteen ja arkkitehtuurin perusopetukseen on koulun toiminta-aikana osallistunut liki 2 700 lasta ja nuorta.

Kuvataidekoulussa opiskelee tällä hetkellä 340 oppilasta. Koulun oppilaat ovat 4–19-vuotiaita. Oppilailta on kerätty satoja töitä juhlanäyttelyyn. Mukana on niin kolmiulotteisia teoksia kuin erilaisia maalauksia, eri tekniikoin toteutettuna.

Muun muassa savesta muovailtuja juhlaherkkuja.
Juhlaherkkuja syntyy vaikkapa savesta. Jenny Huttunen / Yle

Arkkitehtuurioppia on harvassa

Koulun oppilaista 40 opiskelee arkkitehtuuria ja aiheen opiskelun voi koulussa aloittaa jo 6-vuotiaana. Arkkitehtuuriopetus kuvataidekoulun yhteydessä ei ole aivan tavallista – Jyväskylän koulun rehtori Klaus Savolainen kertoo, että arkkitehtuuria opiskellaan vain kahdessa kuvataidekoulussa Suomessa.

Taidekasvatuksen merkitys on ymmärretty, kohtalaisen pienillä panoksilla luodaan hyvää elämää.

Klaus Savolainen, Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulun rehtori

– Arkkitehtuuriopetus on kolmiulotteista työskentelyä, suhteiden miettimistä ja tilaongelmien ratkaisua, Savolainen kertoo.

Kuvataidekoulut syntyivät 80-luvulla. Kuvataideopiskeluun lähdettiin hakemaan samaa kuin musiikkiopintoihin opistoissa: vuodesta toiseen etenevää, järjestelmällistä opetusta.

Rehtori Savolainen sanoo, että on erittäin tärkeää, että taideaineita on mukana perusopetuksessa: se tavoittaa kaikki. Kuvataidekoulut vastaavat tarpeeseen oppia ja tehdä enemmän kuin peruskoulun seinien sisäpuolella pystyy.

– On tärkeää, että lapset ja nuoret löytävät itselleen sopivan ilmaisutavan, oli se sitten taidetta tai liikuntaa. Jonkin asian, joka kiinnostaa ja josta saa onnistumisen elämyksiä, koulumaailman ympärillä, Savolainen toteaa.

Lopputulos on aina jotain aivan muuta

Koulun rehtori Savolainen on opettanut kuvataidetta 25 vuotta. Lasten ja nuorten tekemässä taiteessa rehtoria kiehtoo yllätyksellisyys.

Naamio museon seinällä, puolet kasvoista puuttuu.
Naamiohuvit.Jenny Huttunen / Yle

– Koskaan se lopputulos ei ole vastannut sitä omaa opettajan mielikuvaa etukäteen ja niin se pitää ollakin! Muuten se olisi askartelua, jossa lopputulos etukäteen määrätty. Jokaisessa työssä näkyy jollakin tapaa lapsen oma persoona ja se tekee siitä hienoa.

Jyväskylän kaupungin kuvataidekouluun ei valita oppilaita pääsykokeiden avulla. Jokainen halukas pääsee mukaan, tosin joinakin vuosina joudutaan käyttämään tiettyjen, vuosittain vaihtelevien, ikäluokkien kohdalla arvontaa. Koulun hakuaika seuraavalla lukuvuodelle alkaa 11. huhtikuuta. Hakuaika päättyy toukokuun loppupuolella.

– Oppilaita on riittänyt tähän asti ja Jyväskylän kaupunki on taannut hyvät toimintaedellytykset. Taidekasvatuksen merkitys on ymmärretty, että kohtalaisen pienillä panoksilla luodaan hyvää elämää. Taiteella ja kulttuurilla on tutkitusti hyvin pitkäkantoisia vaikutuksia. Uskon, että kiinnostus kuvataidetta kohtaan on pysynyt ja pysyy edelleen, Klaus Savolainen miettii.

_Jyväskylän kaupungin kuvataidekoulun 30-vuotisjuhlanäyttely Keski-Suomen museolla jatkuu 5. kesäkuuta saakka. _