Kioskeista tuli monipalvelupisteitä: Kaikkea passeista grillituotteisiin

Vanhan sanonnan mukaan aina voi mennä kaupan kassalle töihin, jos muuta työtä ei ole. Nykyaikainen myyjä joutuu kuitenkin venymään moneksi eikä työssä vaadittavien taitojen oppiminen käy hetkessä.

Kotimaa
Kioskimyyjän pitää taipua moneen.
Kioskimyyjän pitää taipua moneen.Joona Haarala / Yle

Muistatko tai elitkö sellaista aikaa, kun joka kunnassa oli posti, pari pankkia ja kauppa? Vähän isommalla paikkakunnalla oli myös poliisiasema ja elokuvateatteri. Rautatieasemaa ei joka kunnassa ollut, mutta linja-auto pysähtyi ja linja-autoasemalla oli Matkahuollon palvelut.

Kioskeista palvelukeskuksia

Nykyään jopa suuremmasta kunnasta saattaa löytyä korkeintaan yksi pankki eikä linja-autoasemaakaan ole. Kaupat pitävät pintansa ja isommissa taajamissa kioskit. Niistä on tullut vaivihkaa eräänlaisia palvelukeskuksia.

– Meidän kunnassa ei ole virallista postia. En edes tiedä milloin se on lähtenyt, pohtii 12 000 asukkaan Eurassa R-kioskia pitävä yrittäjä Teemu Siltanen.

Hänen kioskissaan ei ole postia, mutta Matkahuolto löytyy. Posti on lähikaupassa naapurissa. Lisäksi kioskinpitäjä välittää passeja, kalastuslupia, juna-, elokuvateatteri- ja tapahtumalippuja sekä videoelokuvia. Myös grillituotteet ovat viime aikoina tulleet vahvasti mukaan.

– Kyllä siinä viikko menee, että kaiken oppii. Jopa kuukausi, pohtii Teemu Siltanen

Kylän kuulumiset tiedetään

Kauas on tultu niistä ajoista, kun kioskista sai lähinnä tupakkaa, lottorivin ja muutaman kymmenen pennin irtokarkkeja. Lisää ideoita on keksittävä, kun kauppojen aukioloajat ovat lopullisesti vapautuneet.

– Mehän emme ole koskaan kilpailleet kauppojen kanssa. Kioskissa keskitytään enemmän asiakaspalveluun, toteaa Siltanen.

Kioskiyrittäjä Teemu Siltanen muutti pari vuotta sitten Euraan Raisiosta kioskinvetäjäksi.
Kioskiyrittäjä Teemu Siltanen muutti pari vuotta sitten Euraan Raisiosta kioskinvetäjäksi.Joona Haarala / Yle

Asiakaspalvelu tarkoittaa sitä, että maksua vastaan maksetaan vaikkapa laskuja ja rahaakin tiskiltä saa, kun pankkiautomaattia ei ole. Näitä samoja toimintoja löytyy toki kaupasta.

– Asiakkaat saavat henkilökohtaista palvelua. Se on siinä, Siltanen toistaa.

Kioskien työntekijät ovat usein selvillä siitä, mitkä asiat kylänraitilla ovat pinnalla. Kuulumiset ehditään vaihtamaan parinkymmenen sekunnin aikana.

Mitä digitalisaatio tekee kioskille?

Keskimääräinen kioskiasiakas on Teemu Siltasen mukaan keski-ikäinen tai vanhempi. Monelle vanhemmalle voi olla helpottavaa, että on joku paikka, missä voi käydä jättämässä lottorivin ja hoitaa asioita.

Valtaosa kioskeista saatavista tuotteista – esimerkiksi erilaiset liput – löytyvät netistä. Ei liene siis ihme, että Suomessa on enää yksi valtakunnallinen kioskiketju.