Lääkiksessä treenataan näyttelijöiden avulla – "Vuorovaikutus on yksi isoimpia valituksen syitä"

Lääkäri voi olla empaattinen ja löytää juuri oikeat sanat kertoessaan ikävän diagnoosin tai tv-sarja Sykkeen Holopaisen tapaan lähinnä hämmentää vaikeilla lääketieteen termeillä ja töksäytyksillään. Lääkärikoulutuksen tavoitteena on antaa eväitä hyviin vuorovaikutustaitoihin – apua saadaan esimerkiksi näyttelijöiltä.

Kotimaa
Lääkäri stetoskoopin kanssa.
Yle

Lääkäreiden vuorovaikutustaitoihin on vuosien kuluessa ryhdytty kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa on kehitetty parinkymmenen vuoden aikana systemaattiset vuorovaikutusopinnot, jotka kestävät lääkärikoulutuksen alusta loppuun.

– Jokaisena vuonna on vuorovaikutusopintoja. Nämä taidot myös arvioidaan näyttötentissä opintojen lopussa, kertoo Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan pedagoginen yliopistonlehtori ja dosentti Eeva Pyörälä.

Näyttelijät erilaisina potilaina

Vuorovaikutusta harjoitellaan muun muassa niin sanottujen simuloitujen potilaiden kanssa. Näissä tilanteissa ammattinäyttelijät esittävät erilaisia potilasrooleja.

Opiskelijat harjoittelevat esimerkiksi potilashaastattelujen tekoa, potilaiden tunteiden kohtaamista, erilaisista elämäntilanteista tulevien potilaiden kohtaamista sekä tutkimustulosten, diagnoosien ja hoito-ohjeiden kertomista sekä hoitovirheen käsittelemistä.

– Opiskelijat saavat näistä tilanteista palautetta, mikä on todella tärkeää. Kaikki tämäntyyppiset opinnot toteutetaan hyvin pienissä ryhmissä, joten ne ovat hyviä ja turvallisia opetustilanteita, Pyörälä sanoo.

Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan toki myös aidoissa tilanteissa. Opiskelijat seuraavat esimerkiksi jo ensimmäisenä lukuvuotenaan potilastilanteita ja lääkärin työskentelyä terveyskeskuksessa sekä haastattelevat eri-ikäisiä ihmisiä heidän terveysongelmistaan.

Yksi yleisimmistä valituksen syistä

Vaikka vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään huomiota jo koulutusvaiheessa, osalla potilaista on hyvinkin huonoja kokemuksia kohtaamisista lääkärin kanssa.

Ei kukaan ole täysin huono vuorovaikutustaidoiltaan. Jokainen voi oppia paremmaksi.

Eeva Pyörälä, yliopistonlehtori

Miltä tämä kuulostaa koulutuksen järjestäjästä?

– Se juuri motivoi meitä tähän työhön, Pyörälä vastaa.

– Me tiedämme, että vuorovaikutus on yksi isoimpia valituksen syitä. Sen vuoksi vuorovaikutustaitoja pitää harjoitella paitsi peruskoulutuksessa myös mielellään erikoistumisvaiheessa, hän jatkaa.

Pyörälä toivoo, että työelämässä olevat lääkärit saisivat palautetta vuorovaikutuksestaan – myös työyhteisöltään.

– Näitä asioita voi oppia. Ei kukaan ole täysin huono vuorovaikutustaidoiltaan, jokainen voi oppia paremmaksi.