"Jokainen on haaveillut ulkomailla rakastumisesta" – 2 yötä aamuun on vahvan naisen elokuva

2 yötä aamuun on eurooppalaistyylinen romanttinen draama Suomesta. Elokuvan pääosanesittäjä Marie-Josée Croze kehuu elokuvan ohjaajaa sen vahvasta naiskuvasta. Maailmalla palkittu elokuva saa Suomen ensi-iltansa ensi viikolla.

Yle Uutiset viittomakielellä
Marie-Josée Croze
Marie-Josée CrozeMjölk Movies Oy

Epäsuomalainen. Siinä ensimmäinen sana, joka tulee mieleen Mikko Kuparisen elokuvasta 2 yötä aamuun.

Ei siis mikään ihme, että eurooppalaisen arthouse-elokuvan tyyliin tehty romanttinen draama on nähty festivaaleilla eri puolilla maailmaa ennen sen Suomen ensi-iltaa. Vastaavanlaisia elokuvia on totuttu meillä näkemään, mutta ne tulevat yleensä Ranskasta eivätkä Suomesta.

Elokuvan ohjannut ja käsikirjoittanut Kuparinen myöntää, että hänen elokuvansa on tietyllä tavalla poikkeuksellinen suomalaisen elokuvateatteritarjonnan keskellä.

– Meillä tehdään tällä hetkellä aika paljon genre-elokuvaa. Kyllä esimerkiksi Ranskassa tehdään enemmän tällaisia aikuisyleisölle tarkoitettuja romanttisia draamaelokuvia tai ylipäätään draamaa.

– Mutta ei missään ole kovin yleistä, että tehdään elokuvia, joissa on vahvoja naispäähenkilöitä. Ei nyt Suomessa ainakaan.

Naisen tarina

Elokuvan pääosassa on kandalais-ranskalainen Marie-Josée Croze, joka on tuttu mm. elokuvista Perhonen lasikuvussa (Le scaphandre et le papillon, 2007), München _(2005) ja _Barbaarien invaasio (Les invasions barbares, 2003). Viimeksi mainitusta Croze voitti parhaan näyttelijättären palkinnon Cannesin elokuvajuhlilla.

Miten ihmeessä hän päätyi suomalaiseen elokuvaan?

– Luin elokuvan käsikirjoituksen. Se oli todella hyvin kirjoitettu, klassinen ja yksinkertainen tarina, joka jätti paljon tilaa näyttelijöille. Mutta se oli niin yksinkertainen, että halusin ensin tietää, mistä oikeastaan oli kyse.

Croze vakuuttui, kun hän näki Kuparisen lyhytelokuvan _Sirocco _(2012), jossa Eeva Putron esittämä nuori nainen ryöstää vauvan.

– Minusta tuntui, että Mikko oli kiinnostunut naisten elämistä ja kohtaloista. _2 yötä aamuun _-elokuvassa on 40-vuotias nainen, joka on vähän hukassa, mutta jolla on kuitenkin auktoriteettia. Hän näyttää vahvalta, mutta ei olekaan sitä päänsä sisällä. Elokuva käsittelee esimerkiksi seksuaalisuutta ja sitoutumisen vaikeutta, ja se oli minusta kiinnostavaa.

Suomessakin on tänä keväänä puhuttu naisille tarjolla olevien roolien suppeudesta. Crozen mukaan ilmiö on sama kaikkialla.

– Naisille on hyvin vähän rooleja, jotka olisivat kiinnostavia tai jotain muuta kuin sivuosia.

Elokuvan miespääosassa nähdään Mikko Nousiainen, joka yhtyy Kupariselle osoitettuihin kehuihin.

– Työskenterlin Mikon kanssa jo Rakkauden rasvaprosentissa _(2012). _Hän on ehkä parhaiten valmistautunut ohjaaja, jonka kanssa olen työskennellyt. Kuvauspäivinä Mikko ohjaa laivaa jopa insnöörimäisellä tarkkuudella, mutta on silti avoin ja pystyy muuttamaan omia suunnitelmiaan.

Ei saa olla liian romanttinen

Kuparinen kertoo idean _2 päivää yöhön _-elokuvasta kyteneen mielessä jo pitkään ennen käsikirjoituksen aloittamista.

– Ajatus kahden toisiaan tuntemattoman ihmisen kohtaamisesta vailla yhteistä kieltä tuntui tosi elokuvalliselta idealta. Se tuntui myös universaalilta. Uskon, että ihan jokainen on ainakin joskus salaa haaveillut tällaisesta kohtaamisesta.

Elokuvassa tämän kohtaamisen näyttämönä on Liettuan pääkaupunki Vilna. Kaupunki antoi suomalais-liettualaiselle yhteistuotannolle hienot puitteet. Yksi oleellisimmista asioista oli Kuparisen mukaan se, ettei kaupunki ollut liian romanttinen.

– Olen halunnut tehdä elokuvan, joka tuntuisi katsojasta mahdollisimman todelta ja sitä kautta herättäisi mahdollisimman isoja tunteita. Liika romanttisuus voisi vaikuttaa helposti makeilevalta. Olen yrittänyt kunnioittaa katsojaa valinnoissani.

Sama yltiöromanttisten elementtien välttäminen koskee koko elokuvaa, joka on kaukana Hollywoodin siirappisista rakkaustarinoista.

Luottamus ja rehellisyys

Marie-Josée Croze vertaa elokuvan pääparin kohtaamista Liettuassa tilanteeseen, jossa elämään ilmestyy jotain sulkumerkkien sisällä.

Nainen ja mies ravintolapöydässä
Marie-Josée Croze ja Mikko Nousiainen Mjölk Movies Oy

– Se tilanne on erilainen kuin heidän elämissään koskaan ennen tai jälkeen. Kuka tahansa voi samastua sellaiseen. Koska et ehkä tapaa samaa ihmistä enää koskaan uudestaan, tunnet voivasi paljastaa hänelle itsestäsi enemmän. Ehkä jopa jotain sellaista, mitä et tiennyt olevan sisälläsi.

Elokuvassa on kyse luottamuksesta ja rehellisyydestä. Niin kuin sen kuvaamassa ihmissuhteessa ja ihmissuhteissa yleensäkin, myös näyttelijöiden välillä luottamus on tärkeä tekijä. Mikko Nousiaisen mukaan se oli nopealla aikataululla kuvatulle elokuvalle elinehto.

– Mietin etukäteen, että kun elokuvan tekeminen tulisi olemaan tiivistä, niin mitä jos kemiamme eivät kohtaisi tai jos meillä olisi aivan eri tapa näytellä. Aika nopeasti kuitenkin huomattiin, että tämä toimii ja pystyimme olemaan auki ja luottamaan toisiimme.

Seuraavaksi Nälkävuosi

Elokuvanteon aikana myös Marie-Josée Crozesta tuli Mikko Kuparisen fani. Näyttelijätär kehuu ohjaajaa lahjakkaaksi ja vertaa työtä hänen kanssaan kanadalaiseen Dennis Villeneuveen, jonka kanssa hän työskenteli ohjaajan uran alkuaikoina.

– Tällaista elokuvaa ei ole helppo tehdä. Se tarvitsee ohjaajan, joka on kiinnostunut siitä, mitä tapahtuu ihmisten sisällä. Sellaisen, joka tuntee ihmisten ajatukset, heidän ongelmansa ja sisäiset taistelunsa. Tämä ei ole satu tai toimintaelokuva, vaan todellisuutta. Se vaatii tekijältä enemmän.

Kontrollifriikiksi tunnustautuva Kuparinen haluaa tehdä jatkossa monenlaisia elokuvia. Parhaillaan hän työstää elokuvaa Aki Ollikaisen romaanista Nälkävuosi. 1800-luvun nälkävuosiin sijoittuvan elokuvan on tämänhetkisen suunnitelman mukaan tarkoitus valmistua kahden vuoden päästä.

– Se tulee olemaan jotain ihan muuta, hän sanoo.

Silti siinä tulee olemaan jotain tuttuakin.

– Pyrin jatkamaan tällä samalla todentuntuisen estetiikan linjalla, ohjaaja lupaa.