Finavialta tuntuva potti Guggenheimille: "Kyse on investoinnista, ei sponsoroinnista"

Valtionyhtiö Finavia ilmoitti tänään tiistaina sijoittavansa Helsinkiin kaavailtuun Guggenheim-museoon. Yhtiö toivoo investoinnista valttia kovassa kansainvälisessä kisassa, jota Helsinki-Vantaan lentoasema käy vaihtomatkustajista. Sijoittamaansa summaa lähes kaikki Suomen lentoasemat omistava Finavia ei paljasta, mutta vakuuttaa sen olevan merkittävä.

kulttuuri
Visualisointi GH-04380895 -rakennuksesta, jonka päällä teksti Guggenheim.
Havainnekuva Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun voittaneesta rakennuksesta.Yle Uutisgrafiikka, kuvalähde: Moreau Kusunoki Architect / Guggenheim Helsinki

Finavia perustelee päätöstään rahoittaa museohanketta Taloustutkimuksen selvityksellä, jonka mukaan lähes puolet kansainvälisistä turisteista katsoo Guggenheimin lisäävän Helsingin houkuttelevuutta matkakohteena. Suurin osa vaihtokentistä tavoittelee stopover-matkustajia, jotka käyttävät tienoon matkailupalveluja ja rutkasti rahaa ennen jatkolentoa

Mitä houkuttelevampi pääkaupunkiseudun tarjonta on, sitä suurempi on myös lentoliikenteen kysyntä, summaa Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

– Miljoona uutta lentomatkustajaa luo keskimäärin noin tuhat uutta työpaikkaa, joten tässä taloustilanteessa asiaan kannattaa jo senkin vuoksi panostaa. Jos vaihtomatkustaja tutustuu ensimmäisellä matkallaan pääkaupunkiseudun kohteisiin, niin ehkä hän tekee seuraavan matkansa varta vasten Lappiin.

Savolaisen mielestä ei ole olennaista kertoa, millaisella summalla Finavia on Guggenheimiin sitoutunut.

– Summa on varsin kohtuullinen ja malli on sellainen, että rahoitus jakautuu useammalle vuodelle.

Finavia uskoo rahan tulevan takaisin

Finavian ohella myös muut matkailuyritykset ovat ilmaisseet tukevansa museohanketta avokätisesti. Majoitus- ja ravintola-alan työntantajaliitto ja sen jäsenjärjestöt keräsivät viime kesänä keskuudestaan Guggenheimille lähes kolme miljoonaa euroa. Tammikuussa puolestaan Finnair, Eckerö Line, Tallink Silja, Viking Line sekä Helsingin taksit kertoivat sijoittavansa yhdessä miljoona euroa.

Finavia ei lähtenyt mukaan edellisessä aallossa, sillä yhtiö halusi tehdä tarkempia laskelmia siitä, kannattaako investointi ja onko Guggenheimin rahoitusmalli toimiva. Savolaisen mukaan kyse ei ole sponsoroinnista.

– Meidän mielestämme tämä paketti on nyt uskottava, se voi mennä maaliin ja siksi kannattaa olla mukana. Osakeyhtiönä toimimme osakeyhtiön tavoin ja me näemme Guggenheimin asiana, joka lisäisi meidän liikevaihtoamme. Se myös toisi lisätuloja koko Suomelle. Kyllä se harmittaa, jos tämä kaatuu julkisen sektorin rahoituksen puuttumiseen.

Finavian valtavassa investointipaketissa Guggenheimille tarjottu tuki lienee rikka rokassa, sillä yhtiö sijoittaa kaikkiaan lähes miljardi euroa Aasian liikenteen kasvuodotuksiin ja vaihtomatkustajien tarpeisiin. Suurimman osan potista nielaisee Helsinki-Vantaan lentokentän mittava laajennus ja lentoaseman uudistaminen.

Guggenheimin kohtalo yhä levällään

Guggenheim Helsingin tukisäätiö on saanut kasaan runsaat kaksi kolmasosaa tavoittelemastaan 28 miljoonasta eurosta. Sillä on tarkoitus maksaa museon lisenssimaksu Yhdysvaltoihin. Tukisäätiön puheenjohtaja Ari Lahti ei halua kertoa tarkkaan, paljonko summasta on koossa, eikä sitä, mikä on Finavian siivu kakusta.

– Jos yhtiö itse päättää kertoa, niin se on heidän asiansa. Uudesta sijoituksesta joka tapauksessa on kyse, eikä jo tiedossa olleen rahoittajan paljastamisesta. Finavian mukaantulo oli luontevaa jatkoa muun kuljetusklusterin sijoituspäätökselle.

Museon kokonaisbudjetiksi on arvioitu noin 156 miljoonaa euroa, josta valtaosa lankeaisi valtion ja Helsingin maksettavaksi. Hankkeen julkinen rahoitus on yhä auki, eikä museosta ole tehty päätöstä.

Lahti toivoo, että asia ratkeaisi juhannukseen mennessä. Useampi yksityinen taho odottelee vielä oman investointipäätöksensä kanssa julkisen vallan sitoutumista. Sitä voi tässä poliittisessa tilanteessa vaikea saada, mutta Lahti vakuuttaa olevansa yhä toiveikas.

– Yleistaloudellinen tilanne on tietysti hankala, mutta Guggenheim maksaisi itsensä pikaisesti takaisin.