Energiajuoma ei ole uusi keksintö – osattiin sitä jo 70-luvullakin

Kun Vita Nova -juoman valmistus yli 40 vuotta sitten alkoi, ei markkinoilla ollut energiajuomista tunkua. Tavallisen marketin hyllyltä löytyy jopa toistakymmentä eri merkkiä. Laihian Maltaan valmistamalla, pienessä lasipullossa myytävällä kofeiinijuomalla on silti vielä oma kannattajakuntansa vaikkei Vita Nova maailmaa valloittanutkaan.

Kotimaa
Vita Nova on pysynyt lähes muuttumattomana yli 40 vuoden ajan.
Vita Nova on pysynyt lähes muuttumattomana yli 40 vuoden ajan.Antti Haavisto / Yle

Suomen ensimmäisen energiajuoman taival alkoi vuonna 1975 Pohjois-Pohjanmaalta. Vajaan kymmenen vuoden kuluttua se siirtyi Laihian Mallas Oy:n tuoteperheeseen.

– Ei ole tiedossa, kuka tuotteen aikanaan keksi, mutta Farmos-yhtymän Dipolar-tuotanto tämän silloin aloitti, tietää Laihian Maltaan toimitusjohtaja Lasse Koski.

Vaikka Vita Novan perinteet pitkät ovatkin, Laihian Maltaan vanhimpia tuotteita se ei suinkaan ole. Koko yrityksen kirjo nojaa vahvasti teollisuuteen ja pitkäikäisiin sekä perinteisiin mallastuotteisiin.

Vita Nova poikkeaa nykyään myynnissä olevista modernin näköisistä energiajuomista paitsi ulkomuotonsa myös sisältönsä puolesta.

– Tämähän on varsin yksinkertainen energiajuoma, jossa ei ole muita vaikuttavia aineita kuin kofeiini ja glukoosi. Glukoosi on nopeasti imeytyvä sokeri, jota aivot käyttävät hyväksi ja mukana oleva kofeiini taas imeytyy nopeasti elimistöön antaen sitten virkistävän ja energisen olon, tuotekehityspäällikkö Henrietta Gullman kertoo.

Ulkonäkö ja koostumus ovat pysyneet lähes muuttumattomina yli 40 vuoden ajan etikettiä ja vanhoista limonadeista tuttua rengaskorkkia myöden.

– Makua on hieman kevennetty sitruunamaisempaan, sillä alkuaikoina se oli aika tuhti. Tosin tästäkin on aikaa jo reilut viitisentoista vuotta. Itse alkuperäinen perusmaku on pysynyt samanlaisena vuodesta toiseen, sanoo Henrietta Gullman.

Energiajuomien menekki näkyy myös runsaana vaihtoehtojen määränä.
Antti Haavisto / Yle

Kotimainen tuote pysyköön kotimaassa

Vaikka Vita Nova alkuperäisine logoineen ja lasipulloineen näyttääkin hyllyssä varsin retrolta, on siitä haluttu kotimaisuuden ohella pitää kiinni. Myös markkinat on pidetty Suomessa ja profiili varsin matalana.

– Jos aikanaan 80- ja 90-lukujen taitteessa markkinointiin olisi erilailla satsattu, saattaisi meilläkin olla isompi näkyvyys, mutta me ollaan ensisijaisesti maltaantekijä ja tämä Vita Nova on kulkenut tässä rinnalla, eikä siihen ole hirveämmin sitten satsattu, Lasse Koski kertoo.

Vita Novan myyntimääristä tai tuotantomääristä Lasse Koski ei puhu, mutta myöntää tuotannon ja myynnin olevan tätä nykyä pienimuotoista. Pienet valmistusmäärät ja lasipullo pitävät myös valmistuskustannukset korkeampina. Silti vanhalle klassikolle on vielä huoltoasemilla ja kaupoissa ottajansa, vaikka isot energiajuomajätit yhdessä suurten halpaketjujen kanssa markkinoita hallitsevatkin.

Energiajuomien terveysvaikutuksista ja turvallisen käytön rajoista on puhuttu viime aikoina paljon. Osa kauppiaista on laittanut tuotteille saatavuusrajoitteita muun muassa iän suhteen. Vita Novasta ei Henrietta Gullmanin mukaan aivan vahingossa yliannosta saa.

– Turvallisen käytön raja on kymmenen pulloa päivässä eli Vita Novan tapauksessa jopa lähes kaksi litraa.