Verkkokauppa-asiakkaiden määrä kääntyi laskuun – "Käytännössä kaikki ovat jo verkossa"

Verkkokauppa-asiakkaiden määrän kasvu on alkanut hidastua ja kääntynyt jopa laskuun. Viime vuonna lähes 80 prosenttia suomalaisista oli tehnyt ostoksia verkossa. Verkossa käytetyn rahan määrä jatkaa kasvuaan.

talous
Verkkokaupan kehitystä kuvaava grafiikka.
Yle Uutisgrafiikka

Verkkokaupan asiakasmäärät kääntyivät yllättäen viime vuonna laskuun. Tilastokeskuksen mukaan verkko-ostoksilla kävi nyt 46 prosenttia suomalaisista. Se on kaksi prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2014.

Tilastokeskuksessa erikoistutkija Rauli Kohvakka pitää tulosta yllättävänä. Vähentymistä selitetään sillä, että huono taloudellinen tilanne on vähentänyt kulutusta ylipäätään ja myös verkosta ostamista.

Myös TNS Gallup seuraa tilannetta silmä kovana. Verkkokaupan asiantuntija Nina Frosterus selittää hiipumista sillä, että "käytännössä kaikki alle 50-vuotiaat ovat jo jonkun verkkokaupan asiakkaita". Siksi määrän kasvun on pakko alkaa hidastua.

– Muutenhan suomalaiset loppuvat kesken, Frosterus havainnollistaa.

Mutta toisin kuin Tilastokeskuksella, TNS Gallupin mittauksen mukaan verkkokauppa-asiakkaiden määrä kasvaa edelleen, joskin hidastuvasti. Lukujen eroa selittää osaltaan kyselyiden ikärakenne. Tilastokeskuksella se rajataan 16-89 -vuotiaisiin, Tns Gallupilla 15-79 -vuotiaisiin.

Verkko vakiintui kivijalan rinnalle

TNS Gallupin mukaan 78 prosenttia suomalaisista on joskus shoppaillut verkkokaupassa. Määrä on myös jatkanut kasvuaan edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä, mutta hidastuvasti.

– Saturaatio on saavutettu. Ostajamäärät tuskin nykyisestä enää paljon kasvavat, Frosterus ennakoi.

Verkkokauppa on siis asettunut suomalaistenkin vakiintuneeksi ostosväyläksi. Sen sijaan verkossa käytetyn rahan määrän ei ole vakiintunut. Vuosien 2010-2014 aikana käytetyn rahan määrä kasvoi kolmanneksen ja Frosterus sanoo, ettei näe syytä miksi kasvu hyytyisi.

Suurimmat kasvuodotukset ovat nyt niillä aloilla, jotka eivät ole vielä kunnolla päätyneet verkkoon – merkittävimpänä ruokakauppa. Uusia aluevaltauksia odotettaessa verkkokaupalla on tilaa kasvaa nykyisillä vahvoilla alueillaan.

Frosterus korostaa, että verkkokaupasta on tullut jokapäiväinen ostoskanava. Hän neuvoo, että kaupan kannattaa tarjota nettipalvelu asiakkailleen kivijalkakaupan ohella.