Raide-Jokerin rakentaminen alkaa ensi vuonna – vauhtia valtion rahoituspäätöksestä

Hallituksen eilinen Raide-Jokerin rahoituspäätös vauhdittaa sen rakentamista. Työt alkavat ensi vuonna ja tositoimiin päästään parin vuoden kuluttua. Kehysriihipäätös edesauttaa myös valtion ja Helsingin seudun kuntien neuvotteluja mm. asuntorakentamisesta.

Kotimaa
Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen.
Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen.Petteri Juuti / Yle

Vielä syksyllä ripottelivat Helsingin seudun vaikuttajat tuhkaa päälleen, sillä hallitus veti kunnille luvatun rahoituksen pois pisararadalta. Pelkona oli, että myös Raide-Jokerin eurot on vaarassa.

Nyt ääni kellossa on muuttunut. Johtavat virkamiehet ovat tyytyväisiä ja osasivat odottaa Raide-Jokerin rahoituspäätöstä.

– Tämä on yksittäisistä liikennehankkeista merkittävin ja se mahdollistaa niistä eniten asuntojen rakentamista. En usko, että Helsingin seutu ja valtio olisivat päässeet sopimukseen maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä ilman raidejokerin rahoitusta, arvioi apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki Helsingistä.

Hallituksen eilinen kehysriihipäätös tuo Raide-Jokerille valtiolta 83 miljoonaa euroa. Summa on kolmannes pikaratikan noin 275 miljoonan euron hintalapusta. Espoon ja Helsingin valtuustot päättävät omasta rahoituksestaan ennen juhannusta.

Radan varteen kymmeniä tuhansia asuntoja

Raide-Jokerin varrelle on arvioitu rakennettavan asuntoja enimmillään noin 80 000. Valtaosa asunnoista rakennettaisiin Helsingin puolelle. Espoossa kasvukohteita ovat Leppävaara ja Otaniemi.

– Raide-Jokerin tulon myötä aikaistetaan joitakin rakennushankkeita sekä Leppävaarassa että Otaniemessä, joiden houkuttavuus kasvaa entisestään pikaratikan tulon myötä, uskoo Espoon tekninen johtaja Olli Isotalo.

Isotalo toivoo, että jossakin vaiheessa rahoitusta saisi myös Espoon kaupunkirata.

Valtiovallan ja Helsingin seudun kuntien väliset neuvottelun maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä ovat meneillään ja tulosta pitäisi syntyä ensi kuussa.

– Kyllä tämä luo hyvät edellytykset sopimuksen synnylle, kunhan muutkin kaavoitukseen ja asumiseen liittyvät osat saadaan kohdalleen, tuumaa Helsingin seudun liikenteen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Rihtniemi muistuttaa, että pääkaupunkiseudun liikenne perustuu raideliikenteeseen, johon pikaratikka tuo hyvän lisän.

– Nykybussi, 550, on ruuhkainen ja raiteille siirtyminen helpottaa tässä asiassa, Rihtniemi toteaa.

Työ alkavat ensi vuonna

Raide-Jokerin rakentaminen alkaa ensi vuonna ja vauhtiin päästään kahden vuoden kuluttua.

– Ensimmäisenä rakennetaan ne alueet, joilla työt eivät haittaa jokeribussin kulkua. Listan kärjessä ovat varmaan varikot. Periaatteessa rakentaminen alkaa sieltä, missä suunnitelmat ovat pisimmillään, siksi uskon Pitäjänmäen olevan ensimmäisten joukossa, arvioi projektipäällikkö Lauri Kangas Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Vaikeinta rakentaminen on Kankaan mukaan siellä, missä on paljon väkeä ja valmiita rakennuksia.

– Leppävaarassa rakentaminen on vaativinta, sillä siellä on rautatie ja muuta liikennettä, kauppakeskus ja paljon ihmisiä, tuumaa Kangas.

Raide-Jokerin pitäisi valmistua vuoteen 2021 mennessä. Silloin sen reitin varrelle on noussut ainakin parikymmentä siltaa ja louhittu yksi tunneli.

– Valtaosa on alikulkutunneleita muun muassa pyöräilijöille. Isot sillat rakennetaan kehä ykkösen sekä Turun- ja Lahdenväylien yli. Pitäjänmäen Patterimäkeen kaivetaan 500 metrin tunneli, listaa Kangas.