Mopoauton virittämisestä jopa tuhansien eurojen lasku

Mopoautojen virittäjät joutuvat maksamaan kiinnijäädessään moninkertaisesti suurempia summia kuin esimerkiksi tavallisen kaksipyöräisen mopon virittäjät. Mopoautojen virittelyä hillitsee katsastuspakko.

liikenne
Mopoautoja parkkipaikalla.
Mopoautojen virittäminen on Suomessa harvinaista.Esa Huuhko / Yle

Mopoauton virittäminen voi tulla erittäin kalliiksi niille, jotka siitä poliisille kiinni jäävät. Lasku on moninkertaisesti suurempi kuin tavallisen kaksipyöräisen mopon virittäjällä.

– Veroseuraamukset ovat huomattavasti suuremmat kuin esimerkiksi mopoissa. Ne voivat olla 2 000–4 000 euroa, riippuen mopoauton hinnasta. Päälle tulee tietysti vielä muutoskatsastukset, kun ajoneuvo muutetaan takaisin mopoautoksi, ylikomisario Vesa Kostamo Itä-Suomen poliisista kertoo.

Edellä mainittujen seuraamusten lisäksi mopoauton virittäjä joutuu maksamaan liikennevakuutukset ja sakot. Virittämisestä jää myös helposti kiinni.

– Virittelyä varmaankin hillitsee se, että mopoauto pitää katsastaa niin kuin henkilöautotkin, Kostamo sanoo.

Virittäminen hyvin harvinaista

Mopoauton lasikuitukehikko voi kätkeä sisuksiinsa noin 500-kuutioisen moottorin. Monelle saattaakin syttyä ajatus menopelin virittämisestä niin, että se kulkisi kovempaa kuin 45 kilometriä tunnissa.

Tilastot kertovat kuitenkin mopoautoilijoiden maltillisuudesta. Suomen reilusta 10 000 liikennekäytössä olevasta mopoautosta hyvin pieni osuus on viritetty laittomaksi.

– Poliisin tietoon tulee vuosittain noin 20 viritetyn mopoauton tapausta valtakunnallisesti. Itä-Suomessa tapauksia on vuodessa yleensä yksi tai kaksi, Kostamo kertoo.

"Se ei ole auto"

Poliisin kansalaisilta saamissa ilmoituksissa mopoautojen on kerrottu ajaneen joskus jopa 80 kilometrin tuntivauhtia. Ylikomisario Kostamo muistelee, että poliisin toimesta mopoauton huippunopeudeksi on pahimmillaan mitattu 60 kilometriä tunnissa.

On vauhti mikä tahansa, viritetyllä mopoautolla ajaminen on aina riskialtista touhua.

– Esimerkiksi mopoauton ohjauslaitteet ja jarrut ovat sen mukaiset, että niillä ajetaan maksimissaan sitä 45 kilometrin tuntivauhtia. Lasikuidusta tehty kori ei tarvitse hajotakseen kovinkaan suurta puksua. Se ei ole auto, se on vain mopoauto, Vesa Kostamo muistuttaa.