1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

"Kehätiestä on väännetty mun koko elämä" – lahtelaiset hehkuttavat tien toteutumista

Lahdessa on kiitelty hallitusta eteläisen kehätien rahoituksesta. Silti monia kaihertaa edelleen tielinjaus, sillä uusi tie on piirretty aivan omakotialueen viereen. Lahden eteläinen kehätie on hallituksen suurin tiehanke neljään vuoteen.

Kuva: Mika Moksu / Yle

Päätös Lahden eteläisen kehätien rahoituksesta ei jättänyt ketään kylmäksi Lahden torin markkinahumussa. Monet olivat tyytyväisiä, kun vuosikymmenien vääntö rahoituksesta tuotti tulosta.

Kehätie on ensimmäisiä uutisia, mitä lahtelainen Jani Uhrman lapsuudestaan muistaa.

Jari Uhrman on kuullut koko elämänsä uutisia kehätiestä Kuva: Mika Halme / Yle

– Kehätiestä on väännetty koko mun elämä. Nyt pelottaa, mitä itselle tapahtuu nyt henkisesti, kun ympyrä sulkeutuu, naurahtaa Uhrman.

Myös Seppo Sintonen on tyytyväinen, että pitkä työ palkittiin.

– Niin kauan kuin muistan, kehätie on ollut esillä. Kun katsoo, miten muissa kaupungeissa liikenne on järjestetty, tie se on paikallaan. Lahessa liikenne vetää kaupungin läpi.

Anna-Maija Silvastin mielestä päätös olisi pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten.

– Olen aina ollut sitä mieltä, että isot rekkamassat ja liikenne pitäisi kulkea muualla kuin kaupungin sisällä. Olisi voinut toteutua aikaisemminkin, olisimme voineet säästää. Vatulointi vie paljon rahaa.

Hannu Varkka toivoo kehätien tuovan työtä Kuva: Mika Halme / Yle

– On Lahdelle kova juttu, myösHollolalle ja koko ympäristölle. Läpiajo loppuu ja tulee uusia työpaikkoja. Toivon, että mukaan tulee firmojakin, että työllisyys vähän kohentuisi, Hannu Varkka sanoo.

Helka Niiranen muistuttaa, että tien rakentaminen ei ole halpaa lystiä.

Saamme myrkkyautot pois keskustan tuntumasta.

Taisto Honkanen

–  Se on hyvä, että liikenne on muualla kuin ihmisten nurkilla. Rahaahan siihen palaa, niin kuin kaikkeen muuhunkin, mutta antaa palaa.

Taisto Honkanen epäilee, että Etelä-Lahdessa tielinjaukselle ei hurrata.

– Minusta on hyvä asia, että saamme myrkkyautot pois keskustan tuntumasta, vaikka siitä varmaan ruvetaan nyt tappelemaankin.

Useat markkinoilla kävijät olivatkin sitä mieltä, että rahoituspäätös on hyvä, mutta tielinjaus väärä.

Helka Niiranen mielestä kehätiehen voi rahaa vähän palaakin. Kuva: Mika Halme / Yle

– Tien olisi voinut tehdä suoraan ohitienä Renkomäkeen. Perusteena on nyt pohjaveden suojelu, mutta nyt se menee melkein Launeen lähteen päältä. Renkomäki on ainoa oikea vaihtoehto, sanoo Seppo Toivonen.

– Olisivat leventäneet vanhaa tietä, mikä menee Okeroisissa. Olisi ollut ihan sama ratkaisu, eikä tarvitsisi miljoonia maan alle, sanoo Kari Jaakko.

Päättäjät kiittelivät toisiaan vuolaasti

Päijäthämäläiset päättäjät ovat kiitelleet toisiaan onnistuneesta edunvalvonnasta eteläisen kehätien rahoituksessa. Pitkän väännön jälkeen päättäjät esiintyivät nyt ministeriöille yksimielisinä tiehankkeen eteenpäin viemisessä.

Lahden eteläinen kehätie on hallituksen suurin tiehanke neljän seuraavan vuoden aikana.

– Nyt meillä on näyttö, miten aluetta viedään eteenpäin yhteistyöllä. On moitittu, että Päijät-Häme ei pärjää edunvalvonnassa, mutta tätä toimintatapaa on käytettävä hyödyksi. Tämä luo uskoa yksituumaisuuden voimaan, sanoo kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainministeriön liikennejaoston puheenjohtaja Kalle Jokinen.

Tämä luo uskoa yksituumaisuuden voimaan.

Kalle Jokinen

Lahden kaupunginjohtajan Jyrki Myllyvirran mielestä kehätien rahoituksen varmisti valmis tiesuunnitelma. Päijäthämäläiset pystyivät myös vakuuttamaan ministerit siitä, että kehätiellä on merkittäviä vaikutuksia työllisyyteen ja talouteen.

Kaupunginjohtajan mukaan kaupungin rahallinen panostus kannattaa, sillä tie maksaa itsensä takaisin kymmenessä vuodessa. Hankkeen vastustajia hän haluaa muistuttaa tehdyistä ympäristöselvityksistä

– Tiesuunnitelman yhteydessä on käyty ympäristö- ja meluvaikutukset läpi. Se häiritsee ympäristöä ja elämää niin vähän kuin kaupunkiympäristössä on mahdollista.

– Kun tien hintakin on noussut, se on tarkoittanut sitä, että siinä on otettu entistä paremmin ympäristöasiat huomioon, sanoo Myllyvirta.