Tutkija esittää kuuden kuukauden kitkarenkaita – nastojen sijaan lokakuusta toukokuuhun

Kitkarenkaat voidaan saada pitämään nastarenkaita paremmin myös jäällä, jolloin nastoista voitaisiin luopua. Rengastutkijan mukaan Suomessa kannattaisi siirtyä ajamaan puolet vuodesta kitkarenkailla. Kesärenkaiksi kitkoista ei ole.

Kotimaa
Nokian Renkaat kitkarengas.
Nokian Renkaat

Jäisen tien ja renkaan välistä kitkaa Aalto-yliopistossa tutkiva Ari Tuononen on huomannut, että jään pinnassa on mikroskooppisen pientä näkymätöntä karheutta, jota pystytään mittamaan uusimmilla mittalaitteilla. Tätä näkymätöntä jään karheutta voitaneen hyödyntää renkaan pidon parantamisessa. Kitkarenkaat voitaisiin saada pitämään jäällä jopa nastarenkaita paremmin. Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä.

– Kitkarenkaiden jääpidosta olen aika vaikuttunut, akatemiatutkija sanoo.

Tuononen toivoo Suomeen aivan uudenlaista talvirengasajattelua. Akatemiatutkija ehdottaa nastoista luopumista ja alle kitkarenkaita, joilla ajettaisiin varsinkin keväällä nykyistä pitempään. Syksyllä kitkarenkaisiin vaihdettaisiin siinä vaiheessa, kun tiet alkavat huurtua eli lämpötilan laskiessa kolmeen lämpöasteeseen.

Keväällä vastaavasti kitkarenkaat pidettäisiin alla siihen saakka, kunnes yöpakkaset ovat kokonaan ohi ja päivälämpötilat alkavat nousta kaksinumeroisiksi. Kitkat olisivat silloin alla puoli vuotta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kannattaa kitkarenkaiden käytön lisäämistä ja pitää tutkijan ehdotusta kiinnostavana. Nastojen aikaansaama teiden kuluminen, katupöly ja pienhiukkaspäästöt ovat nekin kuolemanvakavia asioita.

Nokian Renkaat: Kuuden kuukauden kitkarenkaat mahdollista kehittää    

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri on kitkatutkijan yllätysehdotuksesta samaan aikaan huolissaan ja innoissaan. Keväällä asfaltti on karkeimmillaan ja kitkarengas kuluu niissä oloissa kesärengasta nopeammin.

– Jos toukokuuhun ajettaisiin kitkarenkailla, niin kitkarenkaan tiheä lamellointi yhdistettyä pehmeään kumiseokseen aiheuttaa sen, että renkaan kulutuspinta alkaa hammastua. Se taas aiheuttaa renkaissa ikävää lisä-ääntä.

Nokian Renkaat ei halua Suomen markkinoille Keski-Euroopan kevyempään talveen tarkoitettuja talvirenkaita, vaikka ne ovatkin vesisateella ja lämpimässä kelissä huomattavasti Pohjoismaisiin oloihin suunniteltuja kitkarenkaita parempia. Mutta jos tutkija Ari Tuonosen esitys kuuden kuukauden kitkarenkaista kuitenkin löisi läpi, ei sekään olisi kauhistus.

– Jos näistä kitkarenkaiden kulumisongelmista haluttaisiin eroon, pitäisi tehdä renkaaseen pintamalli, joka olisi hiukan vähemmän lamelloitu. Silloin maksimitalvipidosta joudutaan tinkimään, mutta kyllä tekniikka kehittyy ja tuollainen yhdistelmä saataisiin aikaan, Morri lupaa.

Viidessä prosentissa kesäkauden kuolonkolareista alla olivat kitkarenkaat

Suomen oloihin tarkoitetut kitkarenkaat ovat vaarallisia kesäkäytössä. Varsinkin sateella niiden jarrutusmatka ja sivuttaispito ovat todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna. Silti moni ajaa kitkarenkaat kesällä loppuun. Laitontahan se ei ole.

Kesärenkaassa urat ovat pitkittäisiä, eikä niissä ole tiheitä lamelleja, mikä tekee renkaasta jäykemmän. Kesärenkaan kumiseoksessa ei ole vaimennusta, joka on tärkeää märkäpidon kannalta.

Liikennevakuutuskeskuksen tietojen mukaan vuosien 2010-2014 touko-syykuun välisen ajanjakson kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kitkat olivat alla noin viidessä prosentissa tapauksista.

Koska kesäisin ajettavien kitkarengasonnettomuuksien määrä tuntuu yllättävän suurelta, käynnistää VTT kesällä aiheesta tutkimuksen. Tutkija Juha Luoman mukaan VTT:n on tarkoitus syksyyn mennessä selvittää, moniko suomalainen ajaa myös kesäkauden talvirenkailla.