Kaupallisuus ja ekologisuus ei ole helppo yhtälö vaatesuunnittelijalle

Oululaisen vaatessuunnittelija Katja Iljanan uuden malliston teemoina ovat muun muassa avaruus ja iättömyys. Iljanan mukaan vaatteiden pitää kestää ja olla mukavia päällä. Suunnittelijan oma vaatemerkki hyödyntää ylijäämäkankaita. Iljanan asuja on nähty myös presidentin linnassa itsenäisyyspäivänä.

ilmiöt
Kaupallisuus ja ekologisuus eivät kulje käsikynkkää, mutta se haastaa suunnittelijan.
KIKS-tuotteista tulee uusi mallisto, Katja Iljana julkaisee myöhemmin myös kokonaan uuden vaatemerkin.

Vaatesuunnittelija Katja Iljanan työhuone sijaitsee oululaisen Non Boutiquen tiloissa, jossa hän työskentelee itsenäisenä yrittäjänä. Liikkeessä on esillä muutamia Iljanan suunnittelemia vaatteita, mutta paikka kuuluu muotoiluosuuskunnalle ja siellä on paljon myös muiden käsitöitä.

Iljana aloitti KIKS-vaatemerkkinsä vuonna 2003. Heti alusta asti oli selvää, että toiminta on laaja-alaista, sillä KIKS osallistuu muun muassa kaupunkikulttuurin luomiseen järjestämällä ja osallistumalla esimerkiksi tapahtumiin ja klubeihin.

Iljanan suunnittelemia vaatteita on nähty niin katukuvassa kuin muun muassa itsenäisyyspäivän juhlissa presidentin linnassa. Kiksin 2016 mallisto Total Eclipse julkaistaan Oulussa Non Boutiquessa perjantaina.

Torstaina 14. huhtikuuta mallisto esitellään Helsingissä.

– Uuden malliston visuaalinen teema on avaruus, nuoruus, iättömyys ja suojautuminen. Uudessa mallistossa kohtaa uniformu ja uniikki vaate. Ne ovat yksinkertaisia, joissa on käsintehtyjä yksityiskohtia, jotka tekevät niistä persoonallisia.

Materiaalit ovat usein ylijäämää

Katja Iljana haluaa sisällyttää työhönsä oman arvomaailmansa. KIKS:in arvoihin kuuluu muun muassa luonnon ja ihmisten kunnioittaminen. Iljanan arvomaailma asettaa työlle myös rajoituksia.

Kyllä minullakin on mennyt vuosi vuodelta enemmän siihen, että käytännöllinen on kaunista. Materiaaleista minulla on ilo ollut käyttää muun muassa Suomen armeijan ylijäämäsarkaa, se on ihan mieletön materiaali.

Katja Iljana

– Kaiken kaikkiaan kiteytettynä, se on hemmetin haastavaa. Kaupallisuus ja ekologinen arvomaailma ei mene helposti käsi kädessä. Se on suurin haaste minun työssä.

KIKS-tuotteet tehdään käsityönä kierrätys- ja ylijäämämateriaalista. Iljana toivookin, että materiaalin metsästykseen olisi enemmän aikaa. Tällä hetkellä KIKS-tuotteiden materiaalit ovat usein tehtailta yli jääneitä kankaita.

– Välillä löydän tutun tutun kautta jonkun isomman varaston, esimerkiksi joitain pakan loppuja. Ylipäätään käytän paljon ylijäämämateriaalia.

Uniikit tuotesarjat ovat pieniä ja ne suunnitellaan sekä valmistetaan Oulussa. Iljanan lähtökohtana on kestävyys, vaatteiden ja materiaalien pitää kestää pitkään, koska se on ekologista. Myös pohjoinen ilmasto asettaa omat vaatimukset materiaaleille.

– Kyllä minullakin on mennyt vuosi vuodelta enemmän siihen, että käytännöllinen on kaunista. Materiaaleista minulla on ilo ollut käyttää muun muassa Suomen armeijan ylijäämäsarkaa, se on ihan mieletön materiaali. Se menee Suomessa melkein ympäri vuoden.

Käyttömukavuus ja ainutlaatuisuus ovat tärkeitä

Turhan tavaran tuottaminen ei kuulu oululaisen vaatesuunnittelijan ideologiaan, joten myöskään turhia varastoja ei ole, vaan usein työt tehdään tilauksesta. Monet Katja Iljanan suunnittelemista vaatteista sopivat myös niin miehille kuin naisille.

– Käyttömukavuus on ylivoimaisen tärkeää. Materiaalissa ja vaatteessa pitää olla jokin persoonallinen uniikki juju. Vaikka design on simppeli, niin jokainen tuote on ainutkertainen.

Kansainvälisemmäksi askel askeleelta

Nettikaupan välityksellä KIKS:in markkinat ovat maailmalla, mutta päämarkkinat ovat koko ajan olleet Oulussa ja yhä enemmän myös Helsingissä, josta löytyy KIKS:in jälleenmyyjiä. Myös Saksassa on yksi jälleenmyyjä ja Iljanan tarkoituksena on kansainvälistyä enemmänkin.

– Aion jatkaa tällä tiellä. Ensi vuodeksi minulla on suuria suunnitelmia brändin varalle. Minun vaatemerkki tulee muuttumaan, mutta en halua paljastaa siitä vielä sen enempää. Tämä vuosi on minulle pysähtymisen, ajattelun ja suunnittelun vuosi.