Pakokaasu, puunpoltto ja katupöly – kaupunki-ilmaa pilaavat monenlaiset päästöt

THL tutkii lähiviikkoina Tampereen Epilässä ilmanlaatua. Tarkoituksena on selvittää, miten eri päästöt vaikuttavat kaupunki-ilmaan. Epäpuhtaudet kulkeutuvat myös sisälle.

terveys
Auto, pölyä, renkaat
Kalle Mäkelä / Yle

Katupöly heikentää kaupunkien ilmanlaatua keväisin: pahimmillaan pölykausi on maalis- ja huhtikuun taitteessa. Pölisevä hiekoitushiekka tuntuu monen keuhkoissa, ja se saa myös ilmanlaadun mittarit reagoimaan.

Esimerkiksi Tampereella keskustassa sijiatseva mittari kertoi keskiviikkona, että iltapäiväpäiväruuhkan aikaan ilmanlaatu heikkeni huonolle tasolle. Illalla alkaneet sateet kuitenkin paransivat ilmaa, ja torstaina ilmanlaatu oli välttävä.

Pois siivottavan hiekan lisäksi ilmanlaatua heikentävät muun muassa autojen pakokaasupäästöt, jotka ovat runsaimmillaan aamu- ja iltapäiväruuhkien aikaan.

THL alkaa selvittää ilmanlaatua Epilässä

Kaupunki-ilman laatu kiinnostaa myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta.

THL selvittää lähiviikkoina Tampereen kaupungin ympäristötoimen kanssa, miten tavallisimmat päästöt vaikuttavat ilmanlaatuun. Tutkimusta tehdään Epilässä Pispalan valtatien varressa olevalla ilmanlaadun mittausasemalla.

Tarkoituksena on tutkia, missä määrin kaupunkiympäristön yleisimmistä päästöistä - kuten pakokaasuista, puunpolton savuista ja katupölystä - peräisin olevat hiukkaset vaikuttavat ilmassa leijuvien pienhiukkasten pitoisuuteen keväisin.

Ilman epäpuhtaudet tulevat myös sisälle

Viimeaikaisten tutkimusten mukaan jopa puolet ulkoilman pienhiukkasista on mitattavissa myös pientaloasuntojen sisätiloista.

Suuri osa tällaisissa ympäristöissä asuvien henkilöiden altistumisesta voisi johtua ulkoa sisään tulevasta hiukkasista. Altistumista ei siis tapahtuisi pelkästään ulkona.

THL tuo Epilään ilmanlaatututkimuksiin tavanomaista tarkempia hiukkasmittalaitteita erikoisvarustellussa tutkimusautossa. Projektiin osallistuu Tampereen seudulta useita yrityksiä, Tampereen teknillisen yliopiston fysiikan laitos ja Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkimusryhmä.