Sairaaloilla tuli mitta täyteen Soneraa – hoitajia ja lääkäreitä jouduttu hakemaan paikalle kävellen

Joukko sairaanhoitopiirejä lähetti Soneralle ja Viestintävirastolle kirjeen, jossa vaaditaan parannuksia matkapuhelinverkon toimintaan. Verkko-ongelmien lisäksi huutia saa yhtiön tiedottaminen, joka on koettu hitaaksi ja jopa ylimieliseksi.

Kotimaa
Lääkäri puhuu kännykkään
Yle

Sairaanhoitopiirit vaativat puhelinoperaattori Soneraa parantamaan matkapuhelinverkkonsa toimintavarmuutta. Kaikkiaan kahdeksan sairaanhoitopiiriä on allekirjoittanut TeliaSoneralle osoitetun kirjeen, jossa kritisoidaan muun muassa yhtiön hidasta tiedottamista verkko-ongelmien kestosta.

Tietoa katkoista on saattanut tulla jopa usean tunnin viiveellä. Hitauden lisäksi tiedottamista moititaan ylimieliseksi.

Alkuvuonna uutisoitiin, että Mikkelin keskussairaalassa oli potilaita hengenvaarassa Soneran verkkovian vuoksi.

Sairaanhoitopiirit muistuttavat, että tietoliikennekatkot vaarantavat aina potilasturvallisuutta. Hoito on voinut viivästyä muun muassa siksi, että päivystäjää ei ole tavoitettu. Lisäksi tärkeitä työntekijöitä on jouduttu hakemaan erityisjärjestelyin, jopa henkilöstöä lisäämällä. Kirjeen lopuksi todetaan, että luottamus TeliaSoneran toimintaan on heikkoa.

Soneran matkapuhelinverkossa on ollut runsaan vuoden sisällä useita toimintakatkoja. Sairaanhoitopiirit ovat reklamoineet vioista koko ajan, mutta mitta tuli lopulta täyteen tammikuun 19. päivän laajan katkoksen myötä. Tuolloin tilanne oli vakava muun muassa Mikkelin keskussairaalassa (siirryt toiseen palveluun). Kirje Soneralle lähti kymmenen päivää myöhemmin.

Ongelmista on lähetetty myös Viestintävirastolle oma kirje, jonka on allekirjoittanut 15 sairaanhoitopiiriä. Vikojen uusiutumista on seurattu virastossa huolestuneena.

Virve-puhelimilla lisää varmuutta tiedonkulkuun

Sonera-kritiikkiin on liittynyt muun muassa Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea. Kymenlaakson keskussairaalassa matkapuhelinverkon häiriöt ovat näkyneet muun muassa siten, että henkilökuntaa on pitänyt käydä hakemassa eri puolilta rakennusta jalkaisin.

Tietohallintojohtaja Matti Aholan mukaan toimintavarmuutta tulee parantamaan Virve-viranomaisverkon laajentaminen. Kevään aikana suoritetaan testauksia ja koulutetaan käyttäjiä. Puhelimia tulee kaikkiaan 40.

Carealla on sopimus Soneran kanssa vuoden 2018 loppuun saakka. Keinoja ongelmakohtien ratkomiseksi pohditaan yhdessä yhtiön kanssa.

– Määrittelemme toiminnan ja suojattavuuden kannalta tärkeimmät kohteet sekä suunnittelemme ratkaisumallit kohteiden jatkuvuuden varmistamiseksi, sanoo Matti Ahola.

Sonera on vastineessaan kertonut korjaavista toimista verkon laadun ja asiakkaiden luottamuksen parantamiseksi.

Toimitusjohtaja Valdur Laid pyysi asiakkailta anteeksi verkko-ongelmia Ylen haastattelussa. Vastuuta Soneran vioista on ottanut myös verkkolaitteita valmistava Nokia, sillä yhtiön laitteet aiheuttivat verkossa ylikuormituksen tammikuussa.