Pallotuolin isä: Kiinalaiset varastavat minulta

Eero Aarnio on maailman kopioiduimpia huonekalusuunnittelijoita. Kaikki alkoi Pallo-tuolista.

kulttuuri
Eero Aarnion koti on täynnä hänen suunnittelemiaan esineitä. Yksi niistä on vihreä Pastilli-tuoli.
Eero Aarnion koti on täynnä hänen suunnittelemiaan esineitä. Yksi niistä on vihreä Pastilli-tuoli.Pekka Tynell / Yle

Valo tulvii sisään Eero Aarnion, 83, kodissa Kirkkonummen Veikkolassa. Polveileva huoneisto on täynnä Aarnion suunnittelemia esineitä.

Vastaan tulee valkoinen Pallotuoli, vihreä Pastilli ja pari kappaletta läpinäkyviä katosta roikkuvia Bing-Bong-tuoleja. Pöydällä seisoo Tuplakupla-valaisin.

Eteisen liukuovi on tapetoitu kansainvälisillä aikakauslehdillä, joissa mallit ja julkkikset poseeraavat Aarnion tuoleissa.

– Pallotuoli on tuotantoni veturi. Olisin voinut lopettaa siihen, Aarnio sanoo.

Eero Aarnio on nostettu taas kerran esille yhtenä Suomen kansainvälisesti tunnetuimpana suunnittelijana. Designmuseossa avautuu Aarnion laaja näyttely, jonka näyttelyarkkitehtuuri poikkeaa museon perinteestä. Osa esineistä liikkuu yleisön seassa robottialustoilla.

Joukko kansainvälisiä toimittajia on kuskattu näyttelyn edellä Aarnion kotiin. Mukana on ollut muutama toimittaja myös Kiinasta.

– Sanoin heille, että en tykkää siitä että esineitäni kopioidaan. Eivätkö he tajua, että se on varastamista, Aarnio toteaa.

Suomalaisen muotoilun maailmantähti on myös yksi maailman kopioiduimmista huonekalusuunnittelijoista.

– Ne eivät varasta vain minulta, vaan koko suomalaiselta tuotantoketjulta.

Aarnion koti on täynnä hänen suunnittelemiaan tuotteita.
Aarnion koti on täynnä hänen suunnittelemiaan tuotteita.Pekka Tynell / Yle

Lyijykynä on tulostimeni

Eero Aarnio työskentelee yhä kansainvälisenä suunnittelijana. Muutamia esineitä on esimerkiksi italialaisen muotoilutalo Alessin valikoimissa.

Aarnio kertoo olevansa aikainen herääjä. Suunnittelutyö alkaa Veikkolan kodissa aamuvarhain.

– Kymmeneen mennessä olen saanut aika paljon aikaan, sitten hyppään jo autoon ja ajan Helsingin Pitäjänmäelle ottamaan töistä kopiot.

Aarnio oli jo 1980-luvulla mukana yhdessä IBM:n kanssa miettimässä tietotekniikan mahdollisuuksia huonekalusuunnittelussa, mutta itse hän ei ole koskaan suunnitellut mitään tietokoneella.

– Joku toimittaja kysyi minulta, mitä tietokonetta käytän. Näytin hänelle lyijykynää.

Aarniolle kynä on tulostin ja pää tietokone.

– Ne kulkevat aina mukana, suunnittelija nauraa.

Eero Aarnio on suunnitellut kaikki tuotteensa ilman tietokonetta.
Eero Aarnio on suunnitellut kaikki tuotteensa ilman tietokonetta.Pekka Tynell / Yle

Auto puuttuu valikoimasta

Aarnio on suunnitellut uransa aikana valtavan määrän erilaisia huonekaluja, valaisimia, pienesineitä ja uniikkituotteita. Katse on kohdistettu aina seuraavan esineeseen, jota ei vielä ole.

Huippumuotoilija tuntuu olevan erityisen ylpeä lasten autosta, jossa kuljettaja vie sitä jaloillaan eteenpäin.

– Tiesin heti, että siitä tulee hyvä. Se tunne siirtyy. Kun piirtäminen on tuskallista, tiedän, että siitä ei tule mitään.

Yksi esine on kuitenkin vielä tekemättä ja se on auto.

– Joku minua vetää siinä puoleensa. Haluaisin suunnitella pienen city-auton, joka kävisi aurinkoenergialla.

Aarnio on tyytymätön nykyautojen muotoiluun.

– Ne ovat sellaisia kärryjä. Kun katselee uusien autojen naamoja, ne ovat aika hirveitä. Jos lentokoneesta tekisi samannäköisen, sitä ei ostaisi kyllä kukaan.

Pallotuoli teki minusta tähden

Aarnio löi itsensä läpi 60-luvun puolivälissä Pallotuolilla Kölnin huonekalumessuilla. Hänestä tuli muotoilun tähti yhdessä yössä. Uusi vallankumouksellinen lasikuitutuoli myytiin yli kolmeenkymmeneen maahan. Siitä tuli sensaatio.

Askolle muutama vuosi aiemmin suunniteltu pallonmuotoinen, sivusta avattu, kahdesta palasta yhdistetty tuoli oli jättänyt tehtaan teknisen johdon kylmäksi Suomessa.

Eero Aarnio.
Eero Aarnion ja Pallotuolin ansiosta suomalaisesta huonekalusuunnittelusta tuli puheenaihe ulkomailla.Pekka Tynell / Yle

– Tekninen johtaja sanoi minulle, että jos edes yksi myydään, syön hattuni, Aarnio nauraa.

Pallotuolin vanavedessä syntyi lisää huonekaluja, jotka istuivat tulevaisuutta ihannoivaan keskiluokkaiseen, futuristiseen ilmapiiriin. Moni uusi tuoli, kuten Pastilli, oli oikeammin vain uusi muunnos Pallotuolista. Aarnion ansiosta suomalaisesta huonekalusuunnittelusta tuli puheenaihe ulkomailla.

Aarnion tuotannon lippulaiva on innoittanut muita suunnittelijoita erikoisiin projekteihin. Suomalaissuunnittelija sai nuorelta designerilta New Yorkista kirjeen, jossa tämä kertoi halustaan kasvattaa Pallotuoli kasveista puutarhassa, ja saada se sen jälkeen tuotantoon.

- Vastasin, että sori vaan, Pallotuoli ei sovi siihen.