Pohjoisen mies ei vaatteilla koreile, ja se on ekologista

Jotkut miehet käyttävät kerran hankittuja vaatteita niin kauan, että ne suorastaan hajoavat päälle. Silloin harvoin kun he ostavat, he panostavat käytännöllisiin vaatteisiin, jotka on tehty kestämään käyttöä ja aikaa. Ja koska miehet eivät rakasta shoppailua, he arvostavat, kun joku etsii heille sopivan asukokonaisuuden.

Kotimaa
Miehet suosivat käytännöllisiä, ajattomia ja kestäviä vaatteita.YLE Keski-Suomi / Niina Ryyppö

Miesten pukeutumiskulttuuri on Oulussa erilainen kuin esimerkiksi Euroopan metropoleissa. Asiaan vaikuttavat sääolosuhteet, mutta osaltaan kyse on tarjonnan yksipuolisuudesta.

Vaatesuunnittelija Katja Iljanan mielestä Oulussa miehille on tarjolla vain vähän persoonallisia vaatteita, esimerkiksi independent -vaatemerkkejä, jotka tekevät vaatteita vain miehille.

Vaatesuunnittelijan kokemus oululaisen miehen katumuodista on selkeä.

Miehet käyttävät vaatteensa alusta loppuun.

Katja Iljana

– Kaiken kaikkiaan on aika vähän persoonallisia pukeutujia. Pistän ne merkille jos sellaisen näen. Minun arvomaailmalle hyvä, mutta vaatteita myyvälle huono juttu on se, että miehet käyttävät vaatteensa alusta loppuun. He ostavat uusia vaatteita harvoin.

Iljana arvioi, että miesten vaatteet ovat designiltaan ajattomampia ja yksinkertaisempia kuin naisten vaatteet. Tämän vuoksi miesten vaatteet ovat myös käytettävämpiä vuodesta toiseen. Miesten vaatteissa laadukkaat materiaalit ovat tärkeitä myös siksi, että niitä pidetään ahkerasti yllä, Iljana miettii.

Miehet haluavat, että heitä palvellaan

Oulun Sokoksen miesten- ja lasten pukeutumisen, sekä kodin tavaroiden osaston myyntipäällikkö Katja Tuisku pitää oululaista miestä trenditietoisena. Hän kertoo kokemuksesta, että Pohjois-Suomessa mies arvostaa palvelua enemmän kuin naiset.

Myyntipäällikkö Katja Tuisku Oulun Sokokselta pitää oululaista miestä trenditietoisena.
Katja Tuisku Sokokselta tietää, että miehet arvostavat palvelua vaateostoksilla.

– Miehet kun eivät välttämättä shoppailua niin hirveästi rakasta, niin he haluavat, että heitä palvellaan ja heille etsitään sopivat kokonaisuudet. Miehet myös ostavat mielellään useampia tuotteita kerrallaan. Uskon, että miehet tarvitsevat ja arvostavat palvelua enemmän kuin naiset.

Tuisku kertoo, että tavaratalot eivät niinkään luo muotia, vaan myyvät perinteikkäämpää tavaraa.

Jos se näyttää sinusta kivalta, niin se on sinun vaate.

Katja Iljana

Oulussa pian avattavaan kauppakeskus Valkean uusi tavaratalo on varannut miestenvaateosastolle reilusti neliöitä. Kannattavuus lasketaan tarkasti.

– Ketjuohjaus tekee hyvin tarkat taustalaskelmat, perustuen neliötehokkuuteen. Sitä kautta on laskettu myös meidän neliöt, että minkä verran annetaan miesten pukeutumiselle tilaa. Eli hyvin tarkkaa taustatyötä on tehty.

Unisex-vaatteet ovat nouseva trendi

Vaatesuunnittelija Katja Iljana tekee omaa vaatemerkkiä käsityönä kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista. Uniikit tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Oulussa. Iljanan asiakkaista reilusti pienempi osa on miehiä. Hän painottaa vaatesuunnittelussaan unisex-vaatteita, eli hän tekee vaatteita, joita voivat pitää niin miehet kuin naisetkin.

 Katja Iljana painottaa suunnittelussaan unisex-vaatteisiin
"En halua päättää ihmisten puolesta kuuluuko vaate miehille vai naisille", Katja Iljana sanoo.

– En halua päättää ihmisten puolesta kuuluuko vaate miehille vai naisille, se raja menee henkilön omassa ajattelussa. Ei sitä kaikkien tarvitse edes kysyä. Jos se näyttää sinusta kivalta, niin se on sinun vaate.

Unisex-ajattelu on ollut vaatteiden kohdalla nouseva trendi myös maailmalla ja isot vaatemerkit ovat lähteneet sukupuolettomaan pukeutumiskulttuuriin mukaan. Monet vaatemerkit käyttävät muun muassa androgyynejä malleja ja metropolien tavarataloihin on ilmestynyt myös unisex-vaateosastoja.