Hyppää sisältöön

Uuden pelitalon ensimmäinen mobiilipeli kipuaa listoilla

Tuoreen, suomalaisen pelitalon ensimmäinen mobiilipeli sai heti hyvän startin. Pieni tiimi työsti peliä erillään New Yorkissa, Helsingissä ja Lappeenrannassa.

Torstaina lanseerattu mobiilipeli Paper Fruits on vuorokaudessa noussut sovelluskauppa AppStoren yhdeksänneksi suosituimmaksi ilmaiseksi iPhone-sovellukseksi Suomessa. Peli-kategoriassa se oli parhaimmillaan sijalla kuusi. Ipad-sovelluksista se oli 78. suosituin perjantai-iltapäivällä.

– Ollaan oltu tosi innoissamme vastaanotosta. Näyttää, että se on uponnut sekä nuorempiin että vanhempiin käyttäjiin, kertoo pelinkehittäjä Onni Pulkkinen peliyritys Pixel Ceremonysta.

Paper Fruits -pelissä yhdistyy elementtejä suosituista peleistä kuten Candy Crushista ja sanaristikoista. Siinä yhdistetään kirjaimista sanoja, jotka katoavat ja pudottavat paperisia hedelmiä ruudulta, jolloin pelaaja pääsee tasojen läpi samalla kehittäen sanavarastoaan ja ratkaisukykyään.

Pieni, tehokas tiimi, jolla ei ole hierarkiaa

Pixel Ceremony Oy on tuore yritys. Se on perustettu helmikuussa. Itse peliä on kuitenkin työstetty viiden henkilön voimin vuoden päivät.

– Tiimi on pidetty pienenä, jotta työskentely olisi tehokasta ja hauskaa. Meillä ei ole hierarkiaa. Pienellä tiimillä pystyy reagoimaan nopeasti muutoksiin, Pulkkinen kertoo.

Tiimissä on mukana pelisuunnittelijoita ja ohjelmoijia, jotka ovat tehneet yhteistyötä menestyneiden kansainvälisten ja kotimaisten pelitalojen kanssa.

Paper Fruitsia on suunniteltu niin Helsingissä, Lappeenrannassa kuin New Yorkissakin. Yhteyttä on pidetty viikottain sähköpostein, puhelimitse ja erilaisin viestisovelluksin.

– Välillä kokoonnutaan yhteen pelaamaan ja fiilistelemään. Kun sävelet ovat selvät, pystyy jokainen työskentelemään omin päin.

Peli on julkaistu, mutta kehittäminen jatkuu

Pulkkinen näkee, että nyt tehdään kahdenlaisia pelejä. On strategiapelejä, joissa rakennellaan esimerkiksi tukikohtaa ja pelissä kerralla vietetty aika on pidempi.  Paper Fruits taas edustaa enemmän kasuaalipelejä, joita jokaisen on helppo opetella pelaamaan, ja niitä voi pelata pikaisesti vaikka bussia odotellessa.

– Casual game -tyyppisten pelien pitää olla helppoja oppia, mutta niiden pitää antaa myös haastetta pelaajalle. Tärkeää on myös sosiaalisuus, Paper Fruitsissa on mahdollista pelata myös kaveria vastaan, kuvailee pelinkehittäjä Onni Pulkkinen.

Peliä hiotaan vielä julkaisun jälkeenkin.

– Ennen on tehty niin, että aluksi on idea ja sitten se toteutetaan. Nyt tekeminen on jatkuva prosessi, ja ideaa voi kehittää lanseerauksen jälkeekin.

Peli tulee pian myös Android-laitteisiin. Paper Fruits julkaistiin nyt vain Suomessa, mutta seuraavaksi se lanseerataan Yhdysvalloissa. Jatkossa peliä on tarkoitus kääntää useille kielille.

Ideatasolla Pixel Ceremonyssa on pohdittu jo tulevia pelejä, mutta nyt katsotaan, kuinka uutukainen pärjää.

.
.