Verotusneuvos Hirvonen Nordean toiminnasta: "Rikoksesta voisi olla kysymys"

Harmaan talouden asiantuntijan Markku Hirvosen mielestä Nordean Luxemburgin-konttori on ollut väylä heille, jotka ovat halunneet välttää veroja Suomessa. Nordea ei halua kommentoida Hirvosen väitteitä.

Kotimaa
Verotusneuvos Markku Hirvonen.
Verotusneuvos Markku Hirvonen.Yle

Harmaan talouden asiantuntija, verotusneuvos Markku Hirvonen ei osaa arvioida, missä määrin Nordean ylin johto on ollut tietoinen veroparatiisiyhtiöpalvelujen välittämisestä, konsernin keskijohdon tilanne on kuitenkin toinen.

– On vaikea sanoa, missä määrin Nordean ylin johto on ollut tästä toiminnasta tietoinen.

Keskijohto ei Hirvosen mielestä ole voinut olla palvelujen tarjoamisesta tietämätön.

Hirvonen ei yllättynyt suomalaisista nimistä ns. Panaman-papereissa.

– Minulla on pitkään ollut käsitys, että Nordean Luxemburgin-konttori on melkoinen väylä heille, jotka haluavat välttää veroja Suomessa.

Ylen aamu-tv:ssä haastatellun Hirvosen mielestä veroparatiisiyhtiöpalvelu näyttää olleen selkeä osa konttorin toimintaa. Laittomuuksistakin saattaa yksittäistapauksissa olla kyse.

– Tilanteet, joissa Nordea on vaatinut sopimuksia muutettavaksi jälkikäteen, viittaavat siihen, että siinä jonkinlaisesta rikoksesta voisi olla kysymys, sanoo verotusneuvos Hirvonen.

Nordea ei halua kommentoida Hirvosen väitteitä.

Luxemburg tarjoaa suojaa

Yrityksiä on perustettu paitsi Panamaan, myös Luxemburgiin, ja tämä on Hirvosen mukaan tullut esille monessa yhteydessä.

– Luxemburg tarjoaa tällaista vähän veroparatiisinomaista suojaa tiukan pankkisalaisuutensa ansiosta.

Lisäksi yhtiön on tavallaan on helpompi toimia kotipaikaltaan luxemburgilaisena kuin tätä epämääräisempänä panamalaisena, pohtii Hirvonen.

Yle kertoi eilen, että suomalaisten asiakkaiden merkitys Nordean Luxemburgin-yksikölle on aiemmin tiedettyä suurempi.

Vielä maanantaina Ylen haastattelussa Nordean maajohtaja Ari Kaperi vähätteli suomalaisasiakkaiden roolia.

– Meidän Luxemburgin-konttorin asiakaskunta on kansainväliset asiakkaat, siis ei pohjoismaiset asiakkaat, joten lähtökohtaisesti siellä ei nyt pitäisi olla suomalaisten asioita, eikä siellä ole suomalaisten asiakkaiden asioita, joiden kotipaikka on Suomi, Kaperi sanoi.

Nordeaa on arvosteltu, kun Panamasta vuotaneiden tietojen mukaan pankki on perustanut satoja yhtiöitä asiakkailleen veroparatiisiin.

Käytännön toimista on vastannut Nordean Luxemburgin-yksikkö.