Kesko saa ostaa Suomen Lähikaupan – ei kuitenkaan ehdoitta

Kilpailu- ja kuluttavirasto antaa kaupalle lupansa. Virastolla on kuitenkin ehtonsa.

talous
Ostoskärryjä kaupan edustalla.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt yrityskaupan, jolla Keskon tytäryhtiö Ruokakesko hankkii Suomen Lähikauppa Oy:n.

Lupaan sisältyy kuitenkin ehtoja. Yrityskaupan ehtona on se, että Ruokakesko myy kilpailijoilleen 60 Suomen Lähikaupan myymälää ja jatkaa määräajan hankintoja Suomen Lähikaupan käyttämältä tukkutoimittajalta eli Tukolta.

K-ryhmän kauppaverkostoon kuuluu Suomessa noin 900 ruokakauppaa, ja ryhmän markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä on 32,7 prosenttia. Suomen Lähikaupan markkinaosuus on 6,4 prosenttia.

Lähikaupan taloustilanteen perusteella näytti siltä, että yhtiö olisi joka tapauksessa pian poistunut Suomen markkinoilta, sanoo KKV. Toista ostajaa ei ollut näköpiirissä.

Ruokakesko pyrkii löytämään ostajat 60 liikkeelle ensin itse, mutta määräajan jälkeen myynnin ottaa kontolleen kaupan osapuolista riippumaton uskottu mies. Minimikauppahintaa kohteilla ei ole.

KKV sanoo itsekin, että joillekin kaupoille tuskin löytyy soveltuvia tai kiinnostuneita ostajia.

– Kaikkien 60 kaupan myyminen ei ole ehdoton edellytys kaupan toteutumiselle, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Juhani Jokinen.

Kesko saa itse päättää, suljetaanko kauppoja, jos ostajaa ei löydy.