Uber-kuskit kertovat: Päivällä ei jää kiinni, yöllä kannattaa varoa

Kahden Uber-kuljettajan viime viikolla saamat sakkotuomiot ovat saaneet pääkaupunkiseudun kuskit varuilleen. Uber vakuuttaa auttavansa kuljettajia kaikin mahdollisin keinoin, mutta tarkempaa tietoa keinovalikoimasta ei heru.

Kotimaa
Kaupungin valoja.
Yle

Aamuyöllä, kello neljän viiden välillä Helsingin kadut ovat autiot.

Mulla oli neljä asiakasta kyydissä. Puhalsin nollat, ja poliisi toivotti hyvää matkaa.

Uber-kuljettaja

– Liikenteessä ei ole juuri muita kuin takseja, poliisiautoja ja Ubereita. Poliisin pysäyttämistä autoista ehkä joka kolmas tai neljäs on Uber, sanoo mies, joka on ajanut Uberia silloin tällöin neljän kuukauden ajan.

Hän lopettaa ajamisen viimeistään kello 23:n aikoihin, koska sen jälkeen riski tulla pysäytetyksi kasvaa merkittävästi.

Viime perjantaina liikkeelle lähtö ansaintamielessä pelotti. Viikolla uutisoitiin kahdesta ensimmäisestä oikeuden päätöksestä Suomessa, joissa Uber-kuljettajia tuomittiin päiväsakkoihin luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta.

Päälle tuli rikoshyödyn menettäminen valtiolle, toisessa tapauksessa maksettavaa kertyi yli 12 000 euroa. Tuomiot eivät ole vielä lainvoimaisia, eli niistä on mahdollista valittaa.

– Jos ajaa öisin, niin ihan varmasti kärähtää jossain vaiheessa. Päivällä on tosi pienet mahdollisuudet jäädä kiinni, kuljettaja sanoo.

Häntä ei ole koskaan sakotettu, mutta edellisenä viikonloppuna poliisi pysäytti ratsiassa Helsinginkadulla.

– Mulla oli neljä asiakasta kyydissä. Puhalsin nollat, ja poliisi toivotti hyvää matkaa, hän sanoo.

Uber-kuljettajien kertoman mukaan poliisin pysäytykset ovat melko yleisiä viikonloppuöisin, ja joskus kuski sopii etukäteen asiakkaiden kanssa esimerkiksi liftaustarinasta. Osa myöntää ajavansa Uberia, mutta vetoaa siihen, ettei Uber-kyyditys ole ammattikuljettamista.

Myös poliisin reaktiot vaihtelevat. Poliisi voi joko sakottaa saman tien, aloittaa tutkinnan tai jos todisteet puuttuvat todeta, ettei kyyti ole lainvastaista ammattimaista kuljettamista.

Haastattelemallamme kuskillakaan ei ole taksilupaa, mutta hän pitää itseään ammattikuljettajana ja luottaa ajotaitoonsa. Sen takaa kuskin mukaan kymmenen vuotta kuorma-auton ratissa ennen työttömyyttä.

Jos vaihtoehtona on katsoa seitsemättä kertaa Uneton Seattlessa –elokuvaa tai istua kuppilassa juomassa, niin valitsen mieluummin tämän.

Uber-kuljettaja

Rahasampo vai sakkorysä?

Ansaitse hyvin. Onko sinulla auto? Tee siitä rahasampo.

Näillä sanoilla Uber esittäytyy sivustolla, jolla voi rekisteröityä uudeksi ”yhteistyökumppaniksi” eli kuljettajaksi. Sivulla ei mainita sitä, että kuljettamiseen vaaditaan lain mukaan taksilupa.

Myös viime viikolla tuomittu kuljettaja kertoi Uberin henkilökunnan ilmoittaneen, ettei palvelun kautta toimittaessa edellytettäisi erityistä lupaa.

Onko mahdollista, että esimerkiksi kielimuurin takia kaikki kuljettajat eivät ymmärrä, että kyydin tarjoaminen ilman taksilupaa on Suomessa lainvastaista ja sillä voi olla vakavia seuraamuksia?

– Me autamme kuljettajia kaikissa tilanteissa ja silloin kun perehdytämme heitä toimintaan, käymme totta kai keskustelua tämänkin osalta. En pysty [sen ymmärtämistä] tietenkään jokaisen kuljettajan osalta kommentoimaan, Uber Finlandin maajohtaja Joel Järvinen sanoo.

Järvisen mukaan yhtiö auttaa kuljettajiaan “kaikin mahdollisin keinoin, kaikissa tilanteissa”. Yhtiön on kerrottu aiemmin maksaneen kiinni jääneille kuljettajille määrättyjä sakkoja.

Tarkoittaako se nyt myös osallistumista rikoshyötynä valtiolle tuomittujen korvausten maksamiseen?

– Se voi tarkoittaa ihan vaikka vinkkejä siihen miten ja missä palvelu tehokkaimmin toimii. Tai hankimme heille tarjouksia esimerkiksi autopesuun ja autohuoltoon. Se, miten muutoin yksittäisiä kuljettajia tuetaan on meidän ja heidän välinen asia, Järvinen sanoo.

"Tämä on jakamistaloutta ja nykyaikaa"

Toinen tapaamamme kuljettaja, keski-ikäinen mies, käy perjantai-iltana ostoksilla Stockmannin tavaratalossa ja näpäyttää parkkihallista noustessaan päälle Uberin älypuhelinsovelluksen.

Hän näkee puhelimen näytöltä, että melkein naapurissa, Eerikinkadulla, on Hakaniemeen mielivä asiakas. Kuljettaja koukkaa matkustajan kyytiin, koska heillä on yhteinen suunta ja autossa on tilaa.

– Tämä on jakamistaloutta ja nykyaikaa. Ei tätä palvelua enää voida kitkeä täältä pois, mies sanoo.

– Kaupunkiin ei mahdu enempää autoja. Miksei siviilikyytejä saisi jakaa ja kerätä siinä sivussa vähän rahaa bensakuluihin, hän kysyy.

Tämä kuljettaja oppi käyttämään Uberia ulkomaanmatkoilla eri puolilla Yhdysvaltoja, Pariisissa ja Bangkokissa. Suomessa ollessaan hän on siirtynyt matkustajan paikalta ratin taakse.

Kuljettaja ei päällisin puolin vaikuta siltä, että hänen täytyisi ajaa pimeää taksia henkensä pitimiksi. Automaattivaihteinen, saksalaisvalmisteinen laatuauto kääntyy pehmeästi viimeiset sadat metrit määränpäähän.

Kuski ymmärtää myös toimivansa lainvastaisesti, eikä missään tapauksessa halua jäädä kiinni kyydittämisestä, saati saada rikostuomiota. Kyydin päätteeksi kuljettaja itse asiassa kertoo luopuvansa kyydeistä – ainakin hetkeksi.

Se, miten yksittäisiä kuljettajia tuetaan on meidän ja heidän välinen asia.

Uber Finlandin maajohtaja Joel Järvinen

"Yhtään kantasuomalaista kuskia ei ole sakotettu"

Jos kerran itseään suojelevat kuljettajat poistuvat liikenteestä ennen yötä, ketkä jäävät mukaan leikkiin, josta voi koitua oikeusjuttu ja tuhansien eurojen korvausvaatimukset? Hekö, joiden on toimeentulon puolesta pakko?

Entä miten poliisi tunnistaa Uber-kyydin, kun raha vaihtaa omistajaa vain luottokortin automaattilaskutuksen kautta ja ainoa jälki kyydin jakamisesta on taskussa olevassa älypuhelimessa?

Kolmantena haastateltu kuljettaja sanoo ääneen sen, mitä monet ajattelevat.

– Yhtään kantasuomalaista Uber-kuskia ei ole koskaan sakotettu, hän väittää.

Hän sanoo, ettei edes pelkää kiinnijäämistä, mutta ei toisaalta halua varsinkaan tuomioiden jälkeen ”kaivaa verta nenästään” ja ajaa siksi harvakseltaan.

Uber kertoo, että palvelu toimii 405 kaupungissa ympäri maailmaa.

– Missään kaupungissa paikallinen taksiliitto ei ole ollut yhtä haltioissaan Uberin tulosta kuin asiakkaat, mutta luuletko, että tänne jää tälllainen valkoinen pläntti, sama kuljettaja jatkaa.

Hänen motiivinsa jakaa Uber-kyytejä esimerkiksi perjantai-iltaisin on halu tehdä yleishyödyllistä työtä ja tehdä sitä silloin, kun itselle sopii.

– Mä olen ahkera, haluan tienata. Jos vaihtoehtona on katsoa seitsemättä kertaa Uneton Seattlessa –elokuvaa sohvalla makoillen tai istua kuppilassa juomassa, niin valitsen mieluummin tämän.

– Jos on mahdollisuus pyyhkäistä päälle "appsi", jolla voi vähän tienata, niin miksi en saisi tehdä niin, hän kysyy.

Hänen mukaansa 8-9-tuntista päivää tekevä ahkera kuljettaja voi maksaa ajamisella vuokransa, mutta ei välttämättä pääse ihan tuhansien eurojen kuukausituloihin.

Viime viikolla tuomion saaneen kuljettajan 3 500 euron kuukausitulojen hän arvelee johtuvan siitä, että vielä viime kesänä tarjontaa Uber-autoista oli huomattavasti vähemmän.

Tämä on nykyaikaa. Ei tätä palvelua enää voida kitkeä täältä pois.

Uber-kuljettaja

– Ja nuori kaveri oli todella ahkera.

Nyt Yle Uutisten haastattelemista kuljettajista moni pohtii ajamisen mielekkyyttä. Niin Uberin johto, kuljettajat kuin asiakkaat katsovat, että ammattimainen henkilökuljetus on Suomessa murrostilanteessa.

Kaikki odottavat liikenne- ja viestintäministeriön lakivalmistelussa olevan liikennekaaren selkeyttävän tilannetta. Siinä tarkastellaan ainakin joukkoliikennelakia, taksiliikennelakia, kaupallisista tavarankuljetuksista sekä kuljettajien ammattipätevyyksiä koskevia säännöksiä.

Sitä ennen kyydit jatkuvat, mutta ehkä aiempaa varovaisemmin.