Kun hybridi- tai sähköauto hyytyy, kaiva ohjekirja esiin – virheestä voi tulla kallis lasku

Hybridiauton tyhjentyneet akut aiheuttavat autoilijalle päänvaivaa. Ehkä hyvä niin, sillä hybridi- tai sähköauton akut voi saada rikki helposti, jos ei tiedä mitä tekee.

sähköautot
Sähköauton latauspistoke.
Ian Langsdon / EPA

Hybridiauto pysähtyy eikä auto inahdakaan. Akut ovat tyhjentyneet. Pitäisikö etsiä kaapelit vai soittaa ammattilainen paikalle?

Kajaanissa Simo Manninen raskaan kaluston autokorjaamosta Raskoneesta on ensimmäistä kertaa työtehtävissä käynnistämässä hybridiautoa apuvirralla.

– Vaikea sanoa, miksi tämä akku oli tyhjentynyt. Olisiko joku käyttölaite jäänyt päälle? Puoli tuntia tässä menee ja sitten se kulkee taas, Manninen arvelee.

Hän suosittelee hybridiauton omistajaa tutustumaan ohjekirjaan hyvin tarkasti. Vaikka apukaapelit olisivatkin mukana, on mietittävä tarkkaan, kannattaako ottaa virtaa toisesta autosta.

– Jotakin voi mennä rikki. Sanoisin, ettei kannata ottaa virtaa tuosta vain ja keneltä vain. Vain jos on ammattimies asialla, apuvirtaa voi ottaa ja antaa turvallisesti, Manninen sanoo.

Suurin osa hybridiauton omistajista soittaa heti apuun ammattilaisen.

Lue aina ensin käyttöohje

Suomen ajoneuvokannassa on täysin tai osittain sähkökäyttöisiä autoja hieman yli 2 800. Suurin osa hybrideistä tai täyssähköautoista ostetaan Etelä-Suomessa, mistä löytyy myös suurin osa maan pikalatauspaikoista. Pohjoisen pakkasissa hybridien ja sähköautojen pelätään hyytyvän, ja pikalatauspisteitä on harvassa, joten sähkökäyttöiset autot eivät ole ainakaan vielä nousseet suureen suosioon Pohjois-Suomessa.

Trafin yksikönpäällikkö Otto Lahti ei osaa arvioida, kuinka paljon sattuu tapauksia, joissa sähkö- tai hybridiauto hiipuu tielle tai jää parkkiruutuun. Ihmisten innostus sähköllä toimivista autoista näkyy kuitenkin muun muassa kokeilunhaluisuutena.

– Jotenkin tuntuu, että uutuudenviehätyksessä pitää oikein kokeilla, miten se nyt toimii, ja mitä käy, jos sähköautossa on virta loppumassa, Lahti arvioi.

Sähköllä ei voi ajaa niin pitkälle, että auto ei enää käynnistyisi.

Kalle Kalaja

Lahti neuvoo, että ensimmäisenä ongelmatilanteessa on otettava käyttöohje kouraan. Nykyautojen, ja etenkin sähkö- ja hybridiautojen, sähköiset järjestelmät ovat monimutkaisia ja hienovaraisia, joten ilman ohjeita ei kannata tehdä mitään itsenäisesti.

– Hybridiautossa on tyypillisesti kaksi akkua, mutta vaihteluakin voi olla. Jos akkuja on kaksi, toinen akku on moottorin käynnistämiseen, toinen korkeajännitteinen akku, jolla annetaan ajovoimaa. 12-volttiseen käynnistysmoottoriin voi tyypillisesti antaa apuvirtaa. Osassa autoista taas käytetään korkeajännitteistä moottoria myös käynnistämiseen. Sinne maallikko ei voi antaa virtaa ulkopuolelta, Lahti toteaa.

Jos ei tiedä, mitä tekee, ei kannata tehdä mitään.

– Vahvavirtapuolelle ei missään nimessä saa koskea. Esimerkiksi täyssähköauton vahvavirtapuolella sähköt ja jännitteet ovat samaa luokkaa kuin vaikkapa omakotitalon sähköpääkeskuksessa. Se on ihan oikeasti henki pois, jos näihin vahvavirtapiuhoihin tökkää sormensa.

Maahantuoja: Toimii kuten muutkin autot

Suosituimpia hybridiautoja Suomessa myyvä merkki on Toyota. Toyotalta kerrotaan, että heidän hybridiautoissaan on kaksi akkua. Siten tyhjentyneen käynnistysakun voi ladata toisen auton avulla piuhoja käyttäen.

– Useimmiten ongelmia voi esiintyä siinä, jos auto seisoo kuukausikaupalla ja akku pääsee tyhjenemään. Autosta ei voi esimerkiksi ajaa kaikkia sähköjä tyhjäksi. Jos bensa on loppumassa, auto ajaa tankin tyhjäksi. Sähköllä ei voi ajaa niin pitkälle, että auto ei enää käynnistyisi, sanoo Toyotan tiedotuspäällikkö Kalle Kalaja.

Kalaja sanoo, että kun autoa ladataan toisen auton avulla, avustavan auton tulee olla sammutettu ennen lataamista. Hän arvioi, että useimmiten yksiakkuiset autot ovat sähköautoja, joten yleensä hybrideissä akun lataaminen piuhoilla onnistuu.

– Sähköauton lataaminen taas vaatii verkkovirtaa, mikä tarkoittaa käytännössä hinauskeikkaa, jos auto hyytyy. Toinen vaihtoehto on laittaa aggregaatti hurisemaan auton viereen, Kalaja sanoo.

Virheestä kallis lasku

Jos ei tiedä, mitä tekee, ei kannata yrittää virran antamista hyytyneelle autolle. Jos jokin menee pieleen, laskusta voi tulla hyvin kallis.

– Nämä ovat erittäin herkkiä sähköjärjestelmiä. Eli esimerkiksi epäonnistunut jännitepiikki voi vaurioittaa autoa hyvinkin kalliisti, Trafin Otto Lahti sanoo.

Hybridiautossa on tyypillisesti kaksi akkua, mutta vaihteluakin voi olla.

Otto Lahti

Auton käyttöohjeista löytyvät ohjeet siitä, mihin pisteisiin apuvirtaa voi antaa ja voiko sitä antaa käynnissä olevasta autosta. Joissain tapauksissa näin ei voi tehdä. Silloin virtaa annetaan starttiapuakusta, jotta auto saadaan käyntiin.

– Apua saa joka puolella Suomea, mutta se on eri asia, kuinka kauan sen saamiseen kestää. Jos on sähkön riittävyydessä ongelmia, hyvä ohje on käyttää ylläpitolaturia. Auton voi silloin ladata esimerkiksi lohkolämmittimen tolpasta. Silloin akut ovat täynnä, mikä parantaa auton käytettävyyttä etenkin talvella. Parempi tehdä ennakoivia toimenpiteitä kuin varautua hätätoimenpiteisiin, Lahti toteaa.

Lahti sanoo, että nykyautoissa yleinen ongelma on se, että monet järjestelmät vaativat sähköä, jotta auto saadaan edes käyntiin. Useissa autoissa muun muassa ovien avaaminen tai auton käynnistäminen vaatii sähköä.

Uutista muokattu 26.10. klo 10.55: Juttuun korjattu, että autoa voi ladata esimerkiksi lohkolämmittimen tolpasta, ei lohkolämmittimestä, kuten jutussa aiemmin luki.