Hyväntekeväisyys vetää lankakaupoille – "turvalonkerolankaa" kysellään

Yle Porin toimitukseen on tuotu jo yli tuhat keskosille virkattua mustekalaa. Porilainen lankakauppias Merja Lepomäki kertoo, että arviolta puolet ostetusta puuvillalangasta käytetään turvalonkeroihin.

virkkaus
Virkattuja turvalonkeroita ja keskoslapselle kirjoitettu viesti, jossa lukee "Yhtä tervetullut kuin paiste auringon olet vauva pikkuinen, uusi ihminen".
Carolus Manninen / Yle

Keskosille virkatut turvalonkerot ovat vaikuttaneet langan kysyntään positiivisesti. Porilaisen Lavikon lanka- ja käsityöliikkeen Merja Lepomäki toteaa, että kauppaan tullaan asioimaan varta vasten lonkeroiden takia.

– Varmaan puolet myymästämme puuvillalangasta käytetään mustekalojen virkkaamiseen. Monta kertaa on kyselty myös "turvalonkerolankaa", Lepomäki sanoo.

Lepomäki kertoo, että kampanja on innostanut myös uusia harrastajia virkkaamaan. Suurin osa asiakkaista on naisia, mutta turvalonkeroiden kohdalla ikäjakauma on poikkeuksellisen laaja.

– Nuoriakin on näkynyt. Varmaan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät ole käsityöihmisiä, on nyt lähtenyt mukaan, Lepomäki arvioi.

Some siivittää virkkauskampanjoita

Merja Lepomäen mukaan virkkaamiseen kannustavat kampanjat ovat ennenkin vaikuttaneet langan kysyntään.

– Syöpäsairaille tehdään sukkia ja myssyjä jatkuvasti. Sosiaalinen media levittää trendejä. Joku tekee ja kaikki innostuu.

Lepomäki ei kuitenkaan muista näin voimakasta äkillistä buumia. Kampanja on saanut poikkeuksellisen paljon osanottajia.

– Pienet vauvat ja pieni työ. Siinä on kaksi asiaa, jotka vetoavat ihmisiin, Lepomäki toteaa.