Helsingin Hämeentieltä halutaan henkilöautot pois, jotta raitiovaunu kulkisi 2 minuuttia nopeammin

Henkilöautoliikennettä Helsingin Hämeentiellä aiotaan rajoittaa ja antaa tilaa pyöräilijöille ja raitiovaunuille. Raitovaunuliikenne etelän suuntaan nopeutuisi 2 minuuttia ja pohjoiseen 1,5 minuuttia. Helsingin kaupunginvaltuusto päättää asiasta huhtikuun lopussa.

Kotimaa
Sörnäinen
Helsingissä halutaan rajoittaa henkilöautoliikennettä Hakaniemen ja Sörnäisten välillä ja antaa tilaa raitovaunuille ja pyöräilijöille.Ronnie Holmberg / Yle

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi tänä iltana äänin 10 – 5 ehdotuksen Hämeentielle rakennettavista yksisuuntaisista pyöräteistä ja henkilöautojen läpiajokiellosta. Kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat olisivat lähettäneet asian uuteen valmisteluun. Asia tulee kaupunginvaltuuston päätettäväksi 27. huhtikuuta.

Ehdotuksen mukaan henkilöautojen läpiajoa Hämeentiellä rajoitettaisiin Hakaniemen torin ja Helsinginkadun välisellä osuudella. Päivittäin tällä välillä liikkuu 10 000 - 13 500 ajoneuvoa, mistä 3 000 on HSL-liikenteen busseja. Henkilöautolla pääsisi edelleen ajamaan Hämeentien varren kiinteistöihin.

Järjestely sujuvoittaisi julkista liikennettä.

Raitovaunuliikenne etelään päin nopeutuisi 2 minuuttia ja pohjoisen suuntaan 1,5 minuuttia. Bussiliikenne nopeutuisi noin minuutin.

Kustannus 14,1 miljoonaa

Suunnitelman toteuttaminen maksaisi 14,1 miljoonaa euroa, josta suurimman osuuden haukkaisi uusien ratikkakiskojen rakentaminen.

Hämeentiellä Hakaniemen ja Kurvin välillä olisi tulevaisuudessa jalkakäytävien vieressä reunakivellä ajoradasta ja jalkakäytävästä erotellut pyörätiet ja pyörätien vieressä yhdet autokaistat, jossa kulkisivat bussit, taksit sekä tontti- ja huoltoliikenne. Nämä kaistat korvaisivat nykyiset bussikaistat. Kadun keskelle jäisi rakenteellisesti eroteltu raitiotie.

Alustavasti on suunniteltu, että Hämeentien liikenneuudistusta päästäisiin toteuttamaan jo ensi vuonna.

Suunnitelman taustalla on Helsingin strategiaohjelma 2013 - 2016. Sen yhtenä tavoitteena on lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä.