Kyllä USA:ssa potilas tietää, mikä lääke auttaa

Mihin tarvitsen enää lääkäriä? Iltaisin television ääressä vaalidebattien välissä voin ajan kanssa perehtyä monen minuutin mainoksissa unilääkkeiden tehoihin tai keinoihin yöllä vaivaavan vatsan rauhoittamiseksi, kirjoittaa Yhdysvaltain-kirjeenvaihtaja Pirkko Pöntinen.

Ulkomaat
Hi! Pirkko Pöntinen
Yle

Aamulähetykset ovat parasta aikaa analysoida pitkäaikaisvaivoja – tarkkailla verenpainetta, sydämentykytystä, allergioita, ahdistusta tai mahdollisen diabeteksen oireita.

Kun lapset ovat varmasti lähteneet kouluun, alkaa ruuduissa pyöriä onnellisia pareja käsi kädessä, suudelmat kiihtyvät ja potenssilääkkeet ovat löytäneet katsojansa. Nämä ovat liian arkaluonteisia pillereitä mainostettaviksi lasten kotonaoloaikaan.

Jos oma diagnoosini täsmää, onkin seuraavaksi vuorossa sairaalan valinta. Ajankohtaisohjelmaa muistuttava mainossetti esittelee sopivan sairaalan, jossa juuri itsensä diagnosoinut katsoja hoidetaan huippukuntoon ilman jonoja.

Yhdysvallat on yksi harvoista maista, joissa sallitaan kuluttajille (entinen potilas) suora lääkemainonta. Mainoksissa kehotetaan kuluttajaa pyytämään lääkäriltä nimeltä mainittua täsmälääkettä. Kyseessä voi olla niin syövän kuin minkä tahansa, yleensä pitkäaikaissairauden hoito.

Runsas vuosikymmen sitten Yhdysvaltain lääkemainonnassa keskityttiin suurten massojen vaivoihin, joita hoidettiin reseptivapailla lääkkeillä. Ilmoituksia löytyi lähinnä naistenlehdistä ja metrojen seinämiltä.

Nyt luksustuotteisiin verrattavat lääkemainokset ovat vallanneet paitsi television, myös kalliit aikakauslehtijulkaisut ja jopa amerikkalaisen jalkapallon Super Bowlin loppuottelut.

Kun luksuksesta on kyse, hintaa ei mainoksissa kerrota.

Alkuvuodesta erään suositun tunnin mittaisen ajankohtaisohjelman aikana mainostettiin neljää lääkettä ja kahta sairaalaa.

Apua tarjottiin sydänvaivoihin, verenohennukseen ja diabeteksen yhteydessä ilmenevään jalkakipuun (jokainen hintaan 450 dollaria kuukausi) sekä nivelreumaan (vajaat 4 000 dollaria/kk).

Super Bowlin loppuottelussa mainostettiin turistiripuliin lääkettä, jonka vahvan version kuukausiannos maksaa lähes 1 400 dollaria. Luitte aivan oikein – 1 400 dollaria.

Lääkkeiden suoramainontaan käytettävä summa on noussut kymmenessä vuodessa kymmenkertaiseksi, kolmeen miljardiin dollariin. Kulut näkyvät tietysti myös lääkkeiden hinnoissa.

Yhtenä syynä sanotaan olevan mm. se, että monen lääkkeen patentti on päättymässä. Aggressiivisella mainonnalla yhtiöt pyrkivät varmistamaan, että alkuperäislääke pysyisi muistissa, kun edulliset versiot alkavat tulla markkinoille.

Toinen syy on maksukykyinen kansanosa, jolle mainonta suunnataan. Terveys on suurbisnestä ja tarkkaan segmentoitua. Kaikkia lääkkeitä ei olekaan tarkoitettu Obamacare-ohjelman varattomille asiakkaille.

Yhdysvaltain lääketieteellinen yhdistys äänesti ja vetosi viime vuoden lopulla, että asiakkaisiin kohdistettu suoramainonta kiellettäisiin.

Mutta mitä sitten tekisin kaiket illat? Nyt voin pohtia, sopiiko juuri tämä antibioottirasva ihottumaan vai onko minulla niin paljon masennusta, itsetuhoisia ajatuksia, alkoholismia tai muita fyysisiä vaivoja, että ne voivat äityä kuolettaviksi lääkkeen sivuvaikutusten takia.

Lääkäriltä en ainakaan kysy.