Trafi: Autojen romutuspalkkiokokeilu onnistui – noin 8 000 vähäpäästöistä autoa liikenteeseen

Suomen iäkästä autokantaa onnistuttiin uudistamaan romutuspalkkiokokeilun avulla, kertoo Trafi.

Kotimaa
Autoa rutataan raskaalla metallipainolla.
Juha Korhonen / Yle

Romutuspalkkiolla on saatu uudistettua Suomen autokantaa, kertoo Trafi. Trafin mukaan kahdeksan miljoonan rahoituksella Suomen teille saatiin noin 8 000 vähäpäästöistä autoa.

Romutuspalkkoilla hankittiin Trafin mukaan huomattavasti pienempipäästöisiä autoja kuin muut samaan aikaan rekisteröidyt autot olivat. Romutuspalkkiolla hankitun auton hiilidioksidipäästöt olivat 107 grammaa kilometriä kohden, kun muissa autoissa päästöt olivat 122 grammaa kilometriä kohden.

– Auton elinkaareen loppuun kohdistuva hinnoittelumekanismi on erittäin tehokas keino uudistaa autokantaa, sanooTrafin tietojohtaja Juha Kenraali tiedotteessa.

Trafin teettämän seurantatutkimuksen mukaan noin 60 prosenttia kokeilussa hankituista autoista olisi ilman kokeilua jäänyt hankkimatta.

Keskimäärin ihmiset toimittivat romutukseen 19 vuotta vanhat autot.

Kokeilussa romutuspalkkion sai, jos romutettava auto oli yli kymmenen vuotta vanha, ja sen tilalla piti hankkia vähäpäästöinen auto. Auto piti viedä viralliseen vastaanottopisteeseen. Uuden auton hiilidioksidipäästöt eivät saaneet ylittää 120 grammaa kilometriä kohden.