Pian omat nettiostokset ja tiedonhaut voi tehdä pikaviestimessä – ohjelmistobotit saattavat mullistaa netin käyttömme

Bottien eli itsenäisesti toimivien älykkäiden tietokoneohjelmien ennustetaan haastavan jopa älypuhelimien sovellukset. Facebookin odotetaan julkistavan tänään tiistai-iltana oman ohjelmistobotteihin keskittyneen kauppapaikan Messenger-pikaviestimeensä.

tekniikka
WhatsApp kännykässä
Sanjeev Gupta / EPA

Pikaviestisovellukset ovat äärimmäisen suosittuja. Esimerkiksi Facebookin omistamilla WhatsAppilla ja Messengerillä on yhteensä lähes kaksi miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti, jotka lähettävät sovelluksissa yli miljardi viestiä päivässä (siirryt toiseen palveluun).

Pian nämä miljardit käyttäjät halutaan opettaa käyttämään ja hyödyntämään älypuhelimien pikaviestisovelluksissaan ohjelmistobotteja. Teknologia-alan toiveissa boteista taipuisi miljardien bisnes (siirryt toiseen palveluun).

Botti auttaa vaikka tiedonhaussa

Käytännössä haaveiden toteutuminen vaatisi, että pikaviestimien käyttäjät alkaisivat viestien lähettämisen ja vastaanottamisen ohella käyttää sovelluksen sisällä itsenäisesti toimivia älykkäitä ohjelmistoja eli botteja. Botti-nimi on lyhenne robotista, jollainen ohjelmistobottikin periaatteessa on.

Ohjelmistobotin käyttäminen ei vaadi paljon teknistä osaamista.

– Perinteinen robotti-imuri toimii fyysisessä maailmassa ja sen voi pyytää imuroimaan olohuoneen lattian, jonka robotti sitten suorittaa itsenäisesti ihmisen puolesta. Ohjelmistobotti toimii sen sijaan pelkästään verkkomaailmassa, mutta periaate on sama, avaa tulevaisuudentutkija ja teknologiavaikuttaja Risto Linturi.

Pikaviestimessä toimivan ohjelmistobotin käyttäminen ei vaadi paljon teknistä osaamista. Käytännössä haluttu ohjelmistobotti ladataan omaan pikaviestimeen, jonka jälkeen botti toimii sovelluksen taustalla.

Lataamisen jälkeen käyttäjät voivat ohjeistaa bottia lähettämällä sille viestejä samaan tapaan kuin kirjoittaisi sovelluksessa kavereilleen. Näiden viestien perusteella botti voi etsiä tietoa vaikkapa päivän säästä tai uusista musiikkivideoista YouTubessa.

Pikaviestimet ovat boteille luontevia alustoja, koska niitä käytetään muutenkin paljon ja botteja on yksinkertaista “käskyttää” sovellukseen kirjoitetulla tekstillä. Tällainen käytäntö on esimerkiksi jo pikaviestisovellus Telegramilla (siirryt toiseen palveluun).

Mitä älykkäämpiä, sen parempia

Ohjelmistobottien tarpeellisuuteen uskotaan, koska niiden avulla käyttäjät pystyisivät vähentämään lukuisten eri sovellusten käyttöä. Myös aikaa säästyisi, kun valtaosan netin käytöstä voisi tehdä yhdessä sovelluksessa.

On nimittäin väläytelty, että bottien avustuksella pikaviestisovelluksesta voisi tarkistaa vaikka pankkitilinsä saldon, varata lentoliput tai etsiä karttatietoja. Risto Linturin mukaan bottien suuri vahvuus on myös niiden kyky oppia asioita.

On väläytelty, että bottien avustuksella pikaviestisovelluksesta voisi tarkistaa vaikka pankkitilinsä saldon, varata lentoliput tai etsiä karttatietoja.

– Botit ovat käytännössä oppivia keinoälyjä. Mitä älykkäämmiksi ne tulevat, sitä enemmän ne voivat tehdä meidän puolestamme asioita. Esimerkiksi pörssikauppiaat käyttävät verkossa ohjelmistobotteja, jotka lukevat saapuneita lehdistötiedotteita ja tekevät niiden perusteella itsenäisesti osto- ja myyntipäätöksiä pörssissä, Linturi kertoo.

Nettikaupoista ostamisessa ja sopivien tuotteiden vertailussa bottien mahdollisuuksia voisi Linturin mielestä hyödyntää erityisen hyvin.

– Voisin kertoa botille esimerkiksi tuoteominaisuuksia, hintoja ja toimitusaikoja, joita nettikaupoissa suosin ja niiden perusteella se etsisi juuri minulle sopivia tuotteita.

Facebook julkistaa bottikauppansa tänään?

Teknologiasivusto TechCrunchin mukaan (siirryt toiseen palveluun) Facebook aikoo tänä iltana julkaista oman boteille tarkoitetun kauppapaikkansa Messenger-pikaviestisovellukselle.

Messenger voisi toimia Linturin mukaan hyvänä alustana kaupankäynnissä. Messengerissä on jo nyt maksumahdollisuus ja Linturi veikkaa, että siitä voisi kehittyä eräänlainen käänteinen huutokauppa, jossa kuluttaja saisi bottien avulla kilpailutettua tuotteet kätevästi.

Minä kerron botille, mitä tarvitsen ja se käy valitsemassa suuresta valikoimasta tuotteen, joka sen mielestä vastaa tarvitsemaani parhaiten.

Risto Linturi, tulevaisuudentutkija

– Kaikki myyjät laittavat tuotteensa tarjolle palveluun. Minä kerron botille, mitä tarvitsen ja se käy valitsemassa suuresta valikoimasta tuotteen, joka sen mielestä vastaa tarvitsemaani parhaiten.

Facebook on kooltaan ja käyttäjämäärältään jo niin suuri ja vaikutusvaltainen, että se voisi Linturin mukaan saada kauppiaat tällaiseen järjestelyyn houkuteltua.

– Facebookilla on jo hallussa omien käyttäjiensä mieltymykset ja tottumukset tiedossa. Se antaa hyvän aseman lähteä kilpailemaan verkkokaupassa tai siihen liittyvässä maksuliikenteessä. Nyt Facebookin pitää vain onnistua kehittämään tarpeeksi älykkäitä botteja, Linturi summaa.

Lähteet: Economist, Techcrunch, Forbes, Independent, Botwiki, The Verge