Kauppa se on joka kannattaa – ja halpakauppa aivan erityisesti

Tarjoustalo, Hong Kong, Löytötex, Tokmanni, Halpa-Halli ja mitä kaikkia niitä onkaan. Halpakaupat vetävät nyt kansaa – niin hyvin, että Tokmanni aikoo listautua pörssiin. Tutkija tietää, miten halpaimago rakennetaan.

Kotimaa
Halpa-Halli Saarijärvellä.
Heli Kaski / Yle

Laskevan ostovoiman maassa halpakauppojen ovet käyvät nyt tiuhaan. Saarijärven Halpa-Hallin parkkipaikka on iltapäivällä lähes täynnä. Pohjanmaalta lähtöisin oleva Halpa-Halli on niitä kauppoja, joissa käydään hinnan vuoksi.

– Olen hintahaukka, kyttään hinnat joka kaupasta, ja katson missä edullisin on. Ei tälläkään kaikki edullisinta ole, vaikka niin voisi luulla, sanoo kevättakkia etsimään tullut naisasiakas.

– Täällä on tavalliselle ihmiselle riittävästi, sanoo toinen saman kaupan asiakas.

Toisessa päästä Keski-Suomea löytyvät toisen halpaketjun juuret. Löytötex vaikuttaa nykyään yhdeksällä paikkakunnalla, mutta syntyisin se on Jämsästä. 70-luvulla aloittanut ketju kertoo, että hyllyistä löytyy yli kymmenen tuhatta erilaista tuotetta.

– Aina täällä pitää kaikki tutkia, ja aina jotain bongataan matkaan. Nyt lähti tuollainen petauspatjan päällinen, vaikka verhokappoja tulin hakemaan, nauraa korpilahtelainen Raili Löytötexissä.

– Hintahan täällä viehättää. Nyt ollaan tutusta kaupasta mökkitarviketta hakemassa. Käsineet unohdin jonnekin, ja täältä löytyy hyviä nahkakäsineitä, sanoo tuusulalainen Seppo.

Halpuus näkyy – ja saakin näkyä

Halpakaupat ovat brändimyymälöitä, joiden liikeidea on halpuus. Tavara kiertää niissä yleensä nopeasti: jotakin sellaista, jota on hyllyssä tänään, ei ensi viikolla enää ehkä ole. Siitä huolimatta suunnittelu on pitkäjänteistä.

Tiina Reijonen.
Riika Raitio / Yle

– Ensi syksy on tehty. Olemme kuitenkin vähentäneet ennakko-ostoja, jotta pysymme ajankohtaisina, sanoo Löytötexin naistenvaatteiden ja tekstiilien sisäänostaja Tiina Reijonen.

Tavaroiden esillepano halpakaupoissa näyttää toissijaiselle. Laatikkomaiset rakennukset ja kenties hivenen huolittelemattoman näköisesti esillä olevat tavarat ovat kuitenkin viesti: meillä on halpaa, koska me säästämme sellaisesta turhasta kuten tavaran ylenpalttisesta asettelusta.

Esillepanolla tai erikoisilla valoilla ei voi kovin paljon tehdä.

Tiina Reijonen

– Hinta on tärkeä, joten esillepanolla tai erikoisilla valoilla ei voi kovin paljon tehdä. Siisteyteen, niin esillepanossa kuin muutenkin, panostetaan nykyisin kuitenkin paljon enemmän kuin ensimmäisen Löytötexin aikaan, Reijonen sanoo.

Jos esillepanoon panostaa liikaa, myös kaupan imago muuttuu.

– Myymälöiden ja ketjujen nimet, myymälöiden ja mainosten ulkonäkö ja tarjoukset, niillä luodaan käsitys halvasta ostamisesta. Ihmiset kyllä tietävät mitä sellaisesta myymälästä hakevat, sanoo Jyväskylän yliopiston sosiologian professori, kulutustutkija Terhi-Anna Wilska.

Halpa imago on harkittu

Halpakaupan imago ei ole matkan varrella syntynyttä sattumaa. Sillä vedotaan kuluttajiin, jotka hakevat halpaa. Eli käytännössä lähes kaikkiin, sillä jokainen on joskus halvan perässä.

Nämä kaupat eivät perustele laadulla, vaan hinnalla.

Terhi-Anna Wilska

– Siihen liittyy myös järkevyyden elementti, että ostetaan halvalla. Nämä kaupat eivät perustele laadulla, vaan hinnalla, Wilska sanoo.

Terhi-Anna Wilska.
Terhi-Anna Wilska.Riika Raitio / Yle

Halpakaupalle ei riitä halvan imago. Sen on myös oikeasti oltava halpa, sillä kuluttajat osaavat vertailla hintoja. Halpakaupoissakaan aivan kaikki ei ole suunnattoman halpaa, mutta saattaa tuntua siltä.

– Löytökorit ja hintalappujen värit esimerkiksi luovat halpuuden vaikutelmaa, Wilska toteaa.

Hinnat viilataan palvelusta

Halpakaupat viilaavat hintansa lähinnä palvelusta tinkimällä. Se sopii, sillä halpamyymälään mennessä ei henkilökohtaisempaa asiakaspalvelua edes odoteta.

– Näihin kauppoihin liittyy löytämisen elementti, halutaan penkoa itse, tehdä löytöjä. Joillekin tosin on pakkokin tehdä ostoksensa suurelta osin halpakaupoissa, sanoo Wilska.

– Ostan halpakaupoista, koska opiskelijana vaihtoehtoja ei oikein ole. Hinta ratkaisee, vahvistaa lahtelainen Jenna Jämsän Löytötexissä.

Toisaalta, useimmat kuluttajat ostavat sekä kallista että halpaa. Kaupasta voi samalla reissulla tarttua mukaan vaikkapa luomufileetä ja halvinta mahdollista talouspaperia.

Haastattelut tekivät Riika Raitio ja Heli Kaski.